Thursday, January 5, 2012

Solat Jamak Dan Qasar

1. saya musafir ke kampung halaman dan mengikuti imam solat asar. habis empat rakaat saya buat qasar untuk zohor (jamak takdim) adakah dibolehkan?
2. saya musafir, tetapi tidak buat jamak dan qasar. adakah boleh?
3. bolehkan melakukan solat sunat qabliah dan ba'diah pd. solat jamak dan qasar (dlm musafir)
4. bolehkah diangkat menjadi imam semasa kita musafir? makmum tidak tahu. bagaimana pula jika makmum tahu kita sedang bermusafir.

Jawapan

Assalamualaikum w.b.t
saudara yang dirahmati Allah
1. sekiranya mengikut imam yang bermukim, maka sembahyang wajib ditunaikan dengan bilangan yang empat rakaat yang sempurna dan tidak harus diqasarkan.
2.Solat Jamak merupakan satu rukhsah iaitu kelonggaran yang diberikan oleh Allah swt, dan sebagai hamba kita patut menerimanya.
3. Solat Qabliah dan ba'diah hanyalah solat sunat, jika tidka menimbulkan sebarang kesusahan ianya tidak menjadi perkara yang salah untuk dikerjakan.
4. Orang yang bermusafir menjadi imam kepada orang yang bermukim. Imam tersebut hendaklah mengaqasarkan solatnya dan dia disunatkan supaya segera memberitahu para makmum sebaik sahaja selesai sembahyang qasar dua rakaat dengan berkata: sempurnaka sembahyang kamu, sesungguhnya aku adalah orang yang bermusafir.

No comments:

Post a Comment