Tuesday, January 17, 2012

Isu Kewangan Majlis Perkahwinan.

Soalan

ramai pasangan yg tidak dapat melangsungkan majlis perkahwinan kerana masalah keWANGan yg serius.justeru menyumbang kpd perkara tersebut:-
pembuangan bayi, nikah di thailand dan maksiat berleluasa.
apakah inisiatif jakim,jab. agama islam serta pihak2 berwajib untuk tangani perkara ini?

Jawapan

Assalamualaikum w.b.t
Saudara yang dirahmati Allah swt
Isu berkaitan maksiat yang berleluasa seperti pembuangan bayi, adalah bukan semata-mata disebabkan oleh masalah kewangan dalam melangsungkan perkahwinan. Kebanyakan kes yang berlaku adalah kurangnya nilai moral, akhlak dan tahap didikan agama dalam diri individu ditambah pula dengan pengaruh arus perdana yang ada masa kini.
Allah akan mempermudahkan setiap urusan perkahwinan jika benar-benar berniat untuk mengelakkan berlakunya penzinaan. Mendekati Allah dan memohon agar setiap urusan perkahwinan dipermudahkan adalah sangat dituntut.
Hal mengenai nikah di thailand kerap terjadi mungkin disebabkan  tidak mendapat keizinan wali atau pernikahan poligami. Jabatan Agama Islam bertegas tidak akan mengeluarkan sijil atau surat nikah selagi mana  pasangan yang bernikah di luar negara tidak mendaftarkan pernikahan tersebut di Malaysia. sesiapa yang didapati melakukan perkara sedemikian maka hukuman akan dikenakan.
Urusan kewangan boleh dibawa berbincang. Rata-rata masyarakat di Malaysai masih ramai yang berkahwin saban tahun dan ini menunjukkan soal kewangan bukanlah satu punca terjerumusnya atau berlaku perkara-perkara maksiat seperti yang sering didengar.
Jabatan Agama Islam adalah badan yang menyediakan prosidur perkahwinan dan adakalanya mengadakan program majlis perkahwinan secara beramai-ramai bagi yang kurang berkemampuan.

No comments:

Post a Comment