Friday, January 27, 2012

NAMA ANAK MENYAMAI NAMA JIN

Soalan

assalamualaikum ustaz...
saya telah menamakan anak saya yang baru lahir dengan nama HANA QISTINA. Tetapi baru -baru ini saya baru terdengar ceramah seorang ustaz yang mengatakan nama seperti QISTINA,batrisya,najwa,zakuan dan laiann-lain tak elok walaupun maknanya bagus....
SAYA AMAT RISAU KERANA KATANYA JIKA MENAMAKAN ANAK DENGAN NAMA INI AKAN MENDATANGKAN MUDARAT DAN MUDAH DIJANGKITI PENYAKIT MISTERI.....
TOLONG USTAZ......

Jawapan

Wa'alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh,
Di dalam Islam, memberi nama kepada anak adalah tanggungjawab ibu dan ayah. Mereka diminta untuk memberikan nama yang membawa maksud yang baik kepada anak-anak mereka. Dalam hal ini Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam bersabda, maksudnya:
“Sesungguhnya kamu semua akan dipanggil dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu pada Hari Kiamat, maka perelokkanlah nama-nama kamu.”
(Hadith Riwayat Abu Dawud)

Oleh yang demikian, setiap ibu dan ayah dianjurkan supaya memilih nama yang terbaik untuk anak mereka.
Mengenai persoalan meletakkan nama anak sama dengan nama jin, ia bukanlah satu masalah yang besar. Asalkan nama tersebut membawa maksud yang baik, ia sudah memenuhi tuntutan tersebut.
Dakwaan yang menyatakan jika meletakkan nama-nama tersebut (seperti di dalam soalan) akan menyebabkan anak tersebut ditimpa mudarat dan mudah dijangkiti penyakit misteri hanyalah dakwaan semata-mata.
Percaya dan yakinlah bahawa mudarat, penyakit, ajal dan maut adalah ketentuan Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Tiada siapa pun yang boleh mengubah ketentuan tersebut melainkan dengan kehendak dan ketentuan Allah Subhanahu Wa Ta'ala.
Kesimpulan yang dapat dibuat berasaskan kepada perbincangan di atas ialah ibu bapa dinasihatkan dan disarankan supaya mengutamakan nama yang mempunyai maksud yang baik dan tidak terlalu teruja dengan nama yang menjadi pilihan pada hari ini sekalipun nama tersebut sedap didengar tetapi sebenarnya tidak mempunyai makna yang baik. Lebih buruk lagi jika nama tersebut tidak selari dengan tuntutan Islam.
Ingatlah wahai ibu dan ayah, memilih nama untuk mereka adalah satu ibadat yang dituntut oleh Islam. Cari dan pilihlah nama yang terbaik untuk mereka demi kesejahteraan dan kebahagiaan hidup mereka di dunia dan akhirat. Wallahu 'Alam.

No comments:

Post a Comment