Thursday, January 5, 2012

Taubat Tp Takut

Soalan

Sy pernah bertaubat dan mendirikan solat taubat berkali-kali.saya pernah merasa taubat saya, tp semuanya tidak lama kerna sy kembali melakukan maksiat.Sekarang saya sgt takut untuk bertaubat kerna takut saya hanya mempermainkan Allah kerna saya selalu melakukan maksiat dan skrg saya cuba ntuk mendekatkan diri dgn Allah tp hati saya blum ikhlas sepenuhnya..Macam mana saya nak bertaubat dan melawan nafsu saya dan mempunyai hati y ikhlas untuk Allah kerna saya telah sebati dgn Maksiat.Salam.

Jawapan

Assalamualaikum w.b.t
Taubat adalah salah satu cara kita kembali ke jalan yang diredhai oleh Allah swt. Taubat adalah cara kita memohon keampunan dari Allah atas setiap dosa yang dilakukan. Untuk mendapatkan syurga Allah, hamba yang berdosa perlu membersihkan diri dan jiwa  dari sebarang dosa dan maksiat.
Syarat taubat itu ialah:
1. menghentikan perbuatan maksiat
2. menyesal atas pebuatan yang telah terlanjur dilakukan
3. niat bersungguh-sungguh tidka akan mengulangi lagi perbuatan dosa itu.
Bertaubatlah selagi pintu taubat itu masih terbuka, kerana dibimbangi jika hasrat bertaubat itu dilakukan diambang kematian taubatnya  adalah ditolak. Perbanyakkanlah memikirkan nikmat yang dianugerahkan oleh Allah seperti nyawa. Jika ditarik pada waktu ini, pastinya setiap hamba tidak mampu untuk hidup buat kali kedua. Tiada istilah maksiat itu sebati dalam diri, Ini kerana keistimewaan yang diberikan oleh Allah kepada manusia adalah akal fikiran yang boleh dan mampu berfikir tentang nikmat dan balasan Allah ke atas setiap hamba yang melakukan setiap perbuatan.
Nabi Muhammad saw seorang Nabi yang terpelihari dari sebarang dosa tetap memohon keampunan dari Allah swt, inikan pula kita hamba biasa di atas muka bumi yang sentiasa dikelilingi dengan godaan nafsu dan bisikan syaitan.
Azab Allah itu maha dahsyat. Tidak mampu untuk digambarkan. Begitu juga dengan nikmat Allah tidak mampu untuk diucapkan. Maka di atas tangan kitalah sama ada untuk memlih syurga atau neraka tempat tujuan kita semua. Cintailah Allah dan Rasul, perbanyakkanlah amal ibadah, dekatkanlah diri dengan orang yang berilmu. Cara sebegini dapat  mendekatkan diri kepada Allah dan mampu meningkatkan rasa takut untuk melakukan setiap perbuatan yang terkutuk dan dibenci oleh Allah swt.

No comments:

Post a Comment