Tuesday, January 17, 2012

Ramly Frankfurter (Sosej) Lembu Ada DNA Babi

Soalan

Kami telah mendapat email yang menyatakan ianya telah disahkan oleh Jabatan Kesihatan Kedah ( No rujukkan (7) dlam JPK/Ked : 30246 bertarikh 24/10/2011

Jawapan

Sejak kebelakangan ini memang terdapat banyak dakwaan palsu yang disebarkan melalui internet khususnya di dalam Face Book. Ia dilakukan untuk mengilirukan pengguna Islam di dalam memilih makanan atau produk yang halal disamping tujuan yang lain.
Mengenai dakwaan terdapatnya kandungan DNA babi di dalam Sosej keluaran Ramli, ia adalah dakwaan palsu yang cuba disebarkan di malaysia.
Pihak halal JAKIM telah membuat penyiasatan mengenainya dengan mengambil sampel dari kilang yang mengeluarkannya dan menghantarnya ke jabatan kimia bagi tujuan siasatan. Hasilnya tidak terdapat sebarang kandungan DNA babi ataupun unsur-unsur yang boleh diragui status kehalalannya di dalam produk tersebut dan juga produk-produk keluaran Ramli yang lain.
Pesanan Panel, sila buat rujukan di laman web www.halal.gov.my untuk mengetahui barangan atau produk yang telah diakui kehalalannya dan anda juga dinasihatkan supaya jangan mudah terpedaya dan terpengaruh dengan berita atau email yang diterima. Wallahu 'Alam.

No comments:

Post a Comment