Thursday, January 5, 2012

Cara Bersuci Atau Memohon Keampunan Daripada Allah S.w.t.

Soalan

Assalamulalaikum,

Saya ingin bertanya kepada ustad,saya telah memakan makanan yang di masak oleh orang bukan islam seperti contoh makanan iaitu spageti yang saya tahu makanan tersebut memerlukan ramuan seperti mee,sos tomato,daging dan juga keju tetapi kemungkinan ramuan yang digunakan tidak halal tetapi saya tetap memakannya walaupun dalam hati saya ini ada keraguan.Soalan saya ialah,bagaimanakah cara untuk bersuci(jika ada caranya) dan memohon keampunan daripada Allah s.w.t.

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Saudara yang dirahmati,
Setiap makanan yang hendak dimakan perlu dipastikan terlebih dahulu akan kebersihannya dan tahap kesucian ( halal). Walaubagaimanapun apabila sudah termakan samada secara sedar atau tidak, mohonlah keampunan dari Allah swt serta tidak mengulangi perbuatan tersebut.
Memelihara anggota tubuh badan adalah perkara penting dalam melahirkan insan yang sihat dan mampu beribadat kepada Allah swt.
Makanan atau minuman haram atau syubahah yang telah dimakan sudah tidak boleh disucikan lagi seperti kaedah samak atau sertu atau sebagainya. Cukuplah berhenti dari memakan makanan dan minuman itu dan mohon keampunan dari Allah swt

No comments:

Post a Comment