Tuesday, January 10, 2012

Perbezaan Ilmu Allah Dan Ilmu Manusia

Soalan

mengapakah ilmu Allah tidak boleh disamakan dengan ilmu manusia?

Jawapan

Assalamualaikum w.b.t
Puan yang dirahmati Allah.
Sebagaimana yang kita ketahui, Allah itu Maha pencipta dan berkuasa ke atas setiap makhluk yang diciptakan termasuklah apa yang di langit dan di bumi. Ilmu Allah itu tidak terjangkau oleh akal fikiran kita yang serba cetek ini. Allah mampu mencipta bumi yang berputar di atas paksinya, Jika dibandingkan dengan manusia selaku makhluknya tidak mampu untuk melalukan perkara yang sedemikian rupa. Ilmu yang ada pada manusia hanyalah setitis sahaja jika dibandingkan dengan ilmu Allah Maha Berkuasa.
Diibaratkan ilmu yang ada pada manusia ini seperti mengambil pen dan dicelupkan ke dalam air lautan yang ada di atas muka bumi ini, apa yang terlekat pada pen tersebut itulah ilmu yang dimiliki oleh manusia.
Diibaratkan seperti manusia menciptakan jam tangan. Kita telah menetapkan pergerakan jam tersebut, Jam tidak boleh mempunyai kuasa untuk memberontak malah ia patuh dengan apa yang telah kita tentukan padanya. ilmu yang ada pada jam tersebut adalah hanyal bergerak mengikut ketentuan yang telah ditentukan oleh manusia.
Kelebihan yang Allah swt berikan kepada manusia adalah dengan akal fikiran yang terhad. Kita mampu berfikir, kita mampu untuk mencipta, namun segala yang kita lakukan masih tidak mampu setanding dan sebanding dengan ciptaan Allah swt. Oleh yang demikian Ilmu Allah itu Maha luas jika hendak dibandingkan dengan ilmu dan keterbatasan ilmu yang dimiliki oleh manusia.

No comments:

Post a Comment