Monday, January 30, 2012

Solat Jamak Semasa Berada Didalam Hutan

Soalan

.assalamualaikum.
.saya suka mengembara didalam hutan dan apa yang memusykilkan saya ialah bila saya tengok ader segelintir dari para pendaki yang membuat solat jamak.apa yang saya ingin tanyakan adalah ; adakah solat jamak didalam hutan diharuskan ? selain itu jarak diantara tempat tinggal saya ke dalam hutan adalah lebih kurang 41 Km sahaja dan tidak melebihi 2 marhalah.adakah sah solat jamak itu ? dan anda perjalanan mendaki gunung kami melebihi 5 hari, adakah solat jamak dibolehkan ?

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Solat Jamak boleh dilakukan di dalam hutan sekiranya memenuhi syarat yang mengharuskan untuk mengerjakannya.
Antara syarat yang membolehkan Solat Jamak dan qasar dilakukan ialah jarak perjalanan yang akan ditempuhi mestilah mencapai jarak 2 marhalah (antara 85KM - 90KM).
Oleh yang demikian, perjalanan yang ditempuhi oleh kumpulan yang anda sertai masih tidak memenuhi syarat yang mengharuskan untuk melakukan Solat Jamak. Ringkasnya, Solat Jamak tidak boleh dilakukan dalam perjalanan tersebut. Wallahu 'Alam.

No comments:

Post a Comment