Tuesday, January 17, 2012

Ucapan Sebelum Jenazah Dibawa Ke Kubur Untuk Dikebumikan

Soalan

Saya ingin bertanya ucapan sebelum Jenazah dibawa ke kubur untuk dikebumikan wajib/perlu dibuat. Ucapan didapati diberi pada ketika keranda Jenazah diusong sebelum mula berangkat.Saya dapati ucapan untuk mengucapkan terima kasih pada hadiran yg dtg menziarahi dan juga memberitahu jika ada hutang/piutang dibuat olih arwah boleh dituntut pada warisnya.

Jika perlu dibuat saya ingin mengetahui apakah lain lain isi kandungan ucapan yang perlu diberitahu pada hadiran.Sekian.Wassalam

Jawapan

Waalaikumussalam, antara ucapan yang sunat dilakukan  /lafazkan sama ada waris atau orang yang telah diberi amanah oleh tuan rumah ialah:
1.Setelah selesai solat jenazah, kebiasaannya imam akan bertanya kepada para  jemaah , bagaimana kita lihat jenazah ini,jemaah akan jawab baik.Ini kerana dalam sebuah hadis Rasulullah ada menyatakan yang bermaksud:
"Hendaklah kamu mengatakan perkara-perkara yang baik-baik di hadapan jenazah,kerana para malaikat akan turut mengaminkan setiap perkataan yang diucapkan oleh orang ramai lebih-lebih lagi para jemaah."
2.Ketika hendak usung jenazah,  orang yang diberi amanah hendaklah meminta orang ramai yang hadir menzirahi jenazah ketika itu membaca al-Fatihah 3 kali.
3.Seterusnya memberitahu orang ramai tentang 3 perkara iaitu(1)Jika jenazah ini mempunyai kesalahan tolong ampun dan maafkannya. (2) Jika ia ada termakan atau terminum hak orang lain tolong dihalalkan.(3) Jika ia mempunyai hutang tolong berurusan dengan ahli warisnya.
Hal ini bertepatan dengan sebuah hadis baginda SAW  yang bermaksud:
 “Roh orang yang mati tidak akan naik ke Langit / luh mahfuz sehingga hutangnya  dijelaskan.”
4.Kemudian baharulah jenazah tersebut diusung atau dimasukkan ke dalam kereta jenazah untuk dibawa ke tanah perkuburan bagi tujuan dikebumikan.
Panel nasihatkan agar perkara sunat ini dilakukan kerana setiap perbuatan/amalan tersebut  akan diberi pahala oleh Allah SWT.Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment