Friday, January 13, 2012

Spesimen Khinzir

Soalan

assalamualaikum..
Baru-baru ini saya ada melakukan eksperiment berkaitan organ.Tetapi saya telah terpilih spesimen yang berasaskan khinzir.Walaupun spesimen hanyalah seumpama setitik darah,tetapi titikan darah tersebut telah ditutupi dengan alas kaca nipis dan telah gam pada slaid(Slide dalam BI) kaca mikroskop supaya spesimen tersebut pegun satu tempat.Jadi saya hanya memengang hujung slaid mikroskop yang tidak tercemar oleh titikan tersebut.Jadi perlukah saya menyamak tangan saya?

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh, jika slaid mikroskop tersebut tidak tercemar oleh titikan darah tersebut, ini bermakna anda tidak perlu untuk melakukan sertu ke atas tangan anda yang menyentuh slaid tersebut. Sertu hanya dilakukan apabila tangan atau anggota terkena/bersentuhan dengan najis mughallazah tersebut. Wallahu 'Alam.

Nota:
Sertu; kaedah penyucian najis mughallazah dengan menggunakan satu kali basuhan menggunakan air tanah dan dibilas dengan 6 kali menggunakan air paip biasa.

Samak; kaedah pembersihan kulit bangkai dengan menggunakan sesuatu bahan pembersih yang tajam seperti bahan kimia atau sebagainya.

No comments:

Post a Comment