Thursday, January 12, 2012

Batalkah Solat Sekiranya Tersalah Membaca Tahiyat Akhir

Soalan

assalamualaikum, batalkah solat sekiranya tersalh baca potongan tahiyat akhir seperti, apabila kita membaca assalamualaina wa'ala 'ibadillahis salihin.. sepatutnye ibadillah disebut sebagai ain..tetapi saya menyebutnya iybadillah, kerana keliru sama ada ain ataupun alif ya. Terima Kasih

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Tahyatul Akhir adalah salah satu daripada rukun di dalam solat. jika tidak membacanya dengan betul dan tepat sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam, ini akan menyebabkan solat yang dikerjakan adalah tidak sah.
Oleh yang demikian, anda perlu memperbaiki mutu bacaan Tahyat Akhir anda supaya ia menepati dengan bacaan yang betul dan tepat. Sila rujuk ke dalam buku panduan solat yang terdapat di kedai jualan buku agama di tempat anda. Semoga anda beroleh rahmat dariNya. Insya Allah. Wallahu 'Alam

11 comments:

  1. Assalammuaalaikum,batalkah solat jika silap membaca tahiyat akhir apabila sepatutnya membaca tahiyat awal?terima kasih.��

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...kalau baca tahiyat akhir, yg allah humma solliala "saidina muhammad" kalau tertinggal saidina tu xpe ke? Sah x solat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sah solat anda..kalau tak baca sayyidina tu.
      wallahualam

      Delete
  3. Salam... Saya baca sampai "Allahumma solli'ala saiyyidina Muhammad, wa'ala aali Muhammad", kemudian saya tersambung "kama baarakta'ala ibrahim, wa'ala aali ibrahim", sampai habis... Kira solat saya tak sah lah yer...

    ReplyDelete
  4. Assalammualaikum, adakah kita perlu qada' solat yg selama ini salah bacaan tahiyat akhirnya? Tolong saya ��

    ReplyDelete
  5. Assalammualaikum, adakah kita perlu qada' solat yg selama ini salah bacaan tahiyat akhirnya? Tolong saya ��

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum jika kita tersalah baca tahiyat awal, tp kita sedar sblm berdiri bolehkah kita ulang balik baca tahiyat awal semula?

    ReplyDelete
  7. Asalam nak tanya kena ganti balik ke solat jika salah baca tahiyat yang asalammualaina ayuhannabi?tolong jawab

    ReplyDelete
  8. saya tertambah warahmtulli hi taala wabrakatuh adakah saya kena qada semua solat saya..

    ReplyDelete
  9. Saya salah tang selawat tu "Muhammadar " dan saya sebut "Muhammadur" adakah solat saya batal

    ReplyDelete
  10. Kalau kite tertinggal "wabarigh ala muhammad" batal tidak solat kite dan kalau tidak sah solat tu en kita x tau kita perluke buat ganti solat?

    ReplyDelete