Thursday, February 28, 2013

Umrah Tanpa Mahram

Soalan

Assalammualaikum Ustaz..Disini saya ingin bertanya soalan.Saya bekerja sebagai seorang pramugari.Baru2 ini saya ditugaskan terbang ke Jeddah,jadi saya mempunyai 2 malam di Jeddah.Saya dan rakan pramugari yg lain mengambil kesempatan utk mengerjakan umrah.Persoalannya kami pergi tanpa Mahram,tanpa seorang lelaki.Adakah umrah tersebut sah?sekiranya tidak,perlukah kami membayar dam?bagaimana/bila perlu di bayar dam tersebut?Terima Kasih Ustaz..

Jawapan

Waalaikumusalam,
Kerajaan Saudi  telah meletakkan syarat setiap wanita yang bukan dari negara berkenaan perlu diiringi oleh mahram bagi tujuan untuk menunaikan umrah.
Berbalik kepada soalan yang dikemukakan, anda telah menunaikan umrah tanpa ditemani oleh mahram,adkah sah umrah anda.Jawapannya adalah sah,ini kerana rukum umrah   5 iaitu,
1.niat di miqat,
2.tawaf di sekeliling kaabah,
3.saie,
4.tahallul dan
5.Tertib.
Justeru anda tidak perlu bimbang tentang amalan umrah anda,cuma panel nasihatkan adalah lebih baik dan eluk sekiranya anda pergi menunaikan umrah bersama mahram.Ini  kerana ia lebih terjamin dari segi keselamatan dan anda mempunyai tempat rujukan kepada individu tertentu sekiranya berlaku  sesuatu perkara yang tidak diingini.Anda tidak perlu membayar denda/dam.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment