Sunday, February 24, 2013

Ketika Saya Hendak Mandi Wajib,saya Mandi Biasa Dulu Bagi Membuang Kotoran Badan Peluh,daki,kelemumur Dan Lain-lain.Kemudian Saya Niat Mandi Wajib Dalam Hati.

Soalan

Ketika saya hendak mandi wajib,saya mandi biasa dulu bagi membuang kotoran badan peluh,daki,kelemumur dan lain-lain.Kemudian saya niat mandi wajib dalam hati.Saya siram bermula dari atas kepala rambut dan sekali siraman sebanyak 3 kali sahaja.Saya fikir itu sudah cukup memadai kerana syarat mandi wajib mestilah air diratakan keseluruh badan.Jadi memandangkan saya sudah mandi biasa sebelum itu sudah tentu air sudah diratakan keseluruh badan.Adakah mandi wajib saya tersebut dikira sah?

Jawapan

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam hal ini, mandi wajib yang dilakukan dikira sah apabila memenuhi dua perkara, iaitu niat mandi wajib sebaik sahaja air terkena badan dan juga meratakan air ke keseluruhan tubuh badan.
Oleh yang demikian, jika anda yakin air telah disampaikan ke keseluruhan badan anda maka mandi wajib yang anda lakukan adalah sah.
Walau bagaimanapun, sebenarnya anda tidak perlu untuk membersihkan tubuh badan anda daripada segala kekotoran, peluh, daki dan sebagainya terlebih dahulu kerana ia boleh dilakukan semasa mandi wajib dikerjakan. Ringkasnya, kerja-kerja pembersihan tersebut boleh dilakukan serentak dengan mandi wajib dilakukan.
Sesungguhnya Islam itu mudah bagi mereka yang mengetahuinya. Firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala, maksudnya:
“Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah Dengan jihad Yang sebenar-benarnya, Dia lah Yang memilih kamu (untuk mengerjakan suruhan agamaNya); dan ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah Dalam perkara agama...”
(Surah Al-Hajj : 22:78)

No comments:

Post a Comment