Thursday, February 28, 2013

Nafkah Yang Perlu

Soalan

Saya ingin mengetahui nafkah yang perlu diberikan kepada isteri. Saya telah menyediakan tempat tinggal, makan minum, pakaian, kenderaan dan peralatan rumah yang bersesuaian. Isteri saya menyatakan selain dari nafkah seperti yang saya sebutkan di atas saya wajib memberi wang saku kepada beliau. Kalau ikutkan memang saya ada memberi wang saku bulanan cuma kadangkala ada komitmen yang lain saya akan tangguh terlebih dahulu pemberian wang tersebut. Ini akan menyebabkan kami bergaduh.

Jawapan

Waalaikumusalam,
Mengikut pandangan Profesor Dalam bidang ilmu Fekah semasa iaitu Doktor Yusoff al-Qaradawi menjelaskan bahawa tanggungjawab seorang suami kepada isterinya dalam memberikan nafkah itu terbahagi kepada 2 iaitu :

i- Tanggungjawab nafkah zahir
( menyediakan tempat tinggal, memberi makanan, memberi pakaian, menguruskan kesihatan ,memberi pendidikan agama , menjaga keselamatan dan seumpamanya).

ii- Tanggunjawab Nafkah Batin pula ialah
( menunaikan tanggungjawab seksual /bersetubuh kepada pasangannya,memberi perhatian,memberi kasih sayang,membelai isteri dan seumpamanya).
Tanggungjawab suami memberi nafkah  zahir dan batin / seksual itu  kepada pasangannya adalah wajib.

Berbalik kepada soalan yang dikemukakan,jika suami mempunyai kewangan / yang baik  dan mantap,suami perlu bagi wang sekadar yang beliau mampu.Dengan wang inilah yang akan isteri akan membeli pakaian,kosmetik ,kasut dan duit untuk beliau berbelanja.
Justeru anda jangan panik jika  si isteri  minta haknya kepada suami.Jika  suami tidak mampu dari segi kewangan perlulah anda beri penjelasan yang meyakinkan beliau.Malah anda perlu kada' balik jika kewangan anda teguh dan mantap untuk memberi semula duit poket  yang telah sekian  lama  terabai.
Panel nasihatkan lakukanlah sekadar yang anda mampu sahaja.Panel berharap agar isteri anda akan memahami situasi kewangan anda yang sebenarnya.Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment