Thursday, February 28, 2013

Permasalahan Mengenai Wali

Soalan

Assalamualaikum ..
Saya ingin melangsungkan perkahwinan dalam masa terdekat ,ayah saya telan meninggal dunia 20 tahun yang lepas ,datuk saya pun telah meninggal dunia ,saya mempunyai seorang adik lelaki tetapi adik lelaki saya enggan untuk menjadi wali untuk saya ,akan tetapi saya masih mempunyai bapa saudara iaitu adik kepada arwah ayah yang sudi menjadi wali saya ,yang menjadi masalah apabila saya ke pejabat agama dan tetap meminta adik saya untuk menjadi wali

Jawapan

Waalaikumusalam,
Untuk pengetahuan anda susunan wali  mengikut syarak adalah seperti berikut:
  1. Bapa kandung (wali mujbir) paling layak dan berhak,jika beliau telah mati maka
  2. Datuk sebelah bapa ke atas,sekiranya datuk juga mati,maka
  3. Saudara lelaki seibu sebapa,
  4. Saudara lelaki sebapa
Oleh itu panel nasihatkan agar saudara lelaki anda sanggup menjadi wali bagi memudahkan pernikahan anda nanti.Itulah susunan wali  yang telah ditetapkan oleh syarak,kecuali beliau mengeluarkan surat hitam putih di depan kadi yang beliau enggan untuk mewalikan anda.Biarlah pihak berkuasa agama yang bakal tentukan siapa yang layak selepasnya.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment