Thursday, February 28, 2013

Layanan Isteri Pada Suami

Soalan

Untuk mengeratkan lagi hubungan suami isteri yg telah hambar, perlukah seorang isteri untuk membelai belai dan bercakap perkataan menggairahkan pada suami? Adakah wajib bagi isteri untuk mengajak suami berjimak kerana suami ego hendak mintak takut permintaan ditolak? Adakah isteri perlu berkelakuan seperti pelacur untuk mendapat perhatian suami? Saya sedang giat mengikuti majlis ilmu tp suami masih sibuk dengan hal dunia. Adakah ini menyebabkn kerenggangan hubungan kami?

Jawapan

Waalaikumusalam,
Mengikut pandangan Profesor Dalam bidang ilmu Fekah semasa iaitu Doktor Yusoff al-Qaradawi menjelaskan bahawa tanggungjawab seorang suami kepada isterinya dalam memberikan nafkah itu  terbahagi kepada 2  iaitu :

i- Tanggungjawab nafkah  zahir ( menyediakan tempat tinggal, memberi makanan, mempakaian, menguruskan  kesihatan ,memberi pendidikan agama , menjaga keselamatan dan seumpamanya).

ii- Tanggunjawab Nafkah Batin pula ialah ( menunaikan tanggungjawab seksual /bersetubuh kepada pasangannya,memberi perhatian,memberi kasih sayang,membelai isteri  dan seumpamanya).

Berbalik kepada solan yang dikemukakan ,Apabila suami tidak menunaikan tanggungjawab tersebut kepada pasangannya (isterinya) serta mengabaikan dengan sengaja tanpa berbincang dengan pasangannya maka
hukumnya adalah berdosa.Ini kerana menunaikan tanggungjawab nafkah zahir dan batin / seksual kepada pasangannya adalah wajib.

Jesteru si isteri perlu minta  haknya kepada suami tanpa rasa malu,ekiranya jika  suami tidak mampu dari segi syahwat atau terlalu sibuk panel pohon agar suami puan berubat dengan doktor pakar yang berugama islam dalam bidang berkaitan dan mohon suami puan berbincang dengan cara baik TERMASUK  mengingati semula  kepada aku janji ketika melafazkan  sighah ijab dan kabul semasa hari pernikahan,Aku terima nikah si Pulanah binti Si Pulan yang membawa maksud sanggup pikul tanggungjawab untuk memberi nafkah zahir dan batin  dengan sebaik-baiknya sekadar    yang termampu.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment