Sunday, February 24, 2013

Tertinggal Al-Fatihah Dan Terus Rukuk Dalam Rakaat Pertama Ketika Solat Berjemaah

Soalan

Assalammualaikum,

Saya mempunyai kemusyikilan. Sekiranya saya solat berjemaah. Saya terlewat untuk takbiratulihram bersama imam. dan apabila selesai berniat dan takbiratulihram, imam telah pon rukuk. Saya terus mengikut imam rukuk. Adakah saya dikira sempat mengikut imam dalam rakaat pertama? Perlukah saya bangun sesudah imam memberi salam untuk mnyelesaikan alfatihah yang telah saya tinggalkan pada rakaat pertama tadi?

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam keadaan tersebut, anda dikira telah mendapat rakaat tersebut bersama imam dengan syarat sempat bertoma’ninah (berhenti sebentar sekadar menyebut tasbih “Subhana-Allah”).
Oleh itu, selepas imam memberi salam anda sudah tidak perlu untuk bangun lagi bagi menambah rakaat yang masih berkurangan. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment