Thursday, February 28, 2013

Khalwat? Cara Yg Btl Atau Slh?

Soalan

aslmkm,sy hndk bertanya.. apakah blh d terima akal tgkapan khalwat brlaku pd waktu siang dgn pintu dan tgkp rmh trbuka? tnpa ada soal siasat trus d serbu dgn imam,JKK kampung dan beberapa orang polis.. mcm itukah cre tgkapan khalwat d lakukan??

Jawapan

Waalaikumusalam,
Setiap agama mempunyai undang-undang dan peraturan tersendiri.Perkara seumpama ini tidak terkecuali dengan agama Islam yang suci.Peraturan yang diwujudkan adalah ber tujuan untuk kebaikan supaya  diikuti dan dipatuhi oleh semua orang, tidak kira berpangkat dan berdarjat.
Andaikata anda berdua-duanya tanpa mahram  dalam sebuah premis,atau tempat yang tersembunyi (lelaki dan wanita yang tiada hubungan yang sah dari segi pernikahan) di mana perbuatan anda berdua  boleh menimbul syak dan keraguan yang munasabah,masyarakat boleh melaporkan kepada pihak berkuasa agama untuk tujuan menangkap dan seterus dibawa  ke mahkamah syariah.
Dalam sebuah hadith baginda saw menyatakan yang bermaksud:
Tidak bersunyi-sunyian pada suatu tempat antara kedua-dua orang iaitu lelaki dan perempuan melainkan yang ketiganya adalah syaitan.
Mafhum daripada arahan dan tegahan hadith ini tetap relevan walaupun usianya telah mencecah 1434 tahun yang lalu.Baginda saw melarang lelaki dan perempuan yang tiada hubungan kekeluargaan daripada duduk berdua-dua kerana syaitan akan mengambil kesempatan untuk terus menggoda supaya anda berdua  melakukan maksiat.
Justeru tindakan  yang dilakukan oleh JKK kampung ,imam dan polis untuk menangkap anda kerana berkhalwat itu sebenar adalah sebahagian daripadatanggungjawab dan  usaha  pencegahan.Tangkapan kepada pelaku maksiat tidak semestinya ditumpukan pada waktu malam sahaja sebaliknya ia boleh dilakukan pada bila-bila masa sama ada  malam ataupun  siang.Malah dalam sebuah hadis baginda saw menjelas yang bermaksud:
"Sesiapa yang melihat kemungkaran berlaku maka hendaklah ia mencegah dengan tangannya (yang bermaksud pihak yang diberi kuasa),sekiranya tidak mampu maka hendaklah mencegah perbuatan tersebut dengan lisan,(teguran perbuatan maksiat/kemungkaran) sekiranya tidak mampu juga maka hendaklah membenci perbuatan maksiat tersebut,itu merupakan selemah-lemah iman disebabkan ketidakmammpuan dari segi kuasa dan lisan."
Justeru anda tidak perlulah  mempertikaikan perbuatan mereka,perkara ini boleh anda selesaikan di mahkamah sekiranya anda dapat mengemukakan bukti-bukti yang sahih dan kukuh untuk menegakkan  perbuatan anda.Biarlah mahkamah tentukan segala-galanya.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment