Wednesday, February 13, 2013

Air Mazi Yang Masih Basah

Soalan

Salam ustaz. saya selalu terkeluar air mazi. soalan saya sekiranya air mazi masih dalam keadaan basah dan terkena seluar dalam dan dalam masa yg sama kita pakai seluar diluar contoh seluar pendek atau jean. berkemungkinan semasa bergerak air mazi itu akan terkena seluar yang berada diluar. kemudian saya tengok tiada kesan air mazi yg melekat pada seluar jean saya. jdi apa hukumnya ? adakah seluar jean saya suci. atau kalau terkena sekalipun tapi tiada zat-zat najis maka ia dimaafkan ?

Jawapan

Wassalam,
Dalam keadaan ini, air mazi hukumnya adalah najis. Oleh itu, anda perlu lihat keadaan seluar dalam anda sama ada membasahi sehingga ke bahagian luar seluar ataupun hanya pada bahagian dalamnya sahaja.
Jika basah sehingga ke bahagian luar (yang bersentuhan dengan seluar pendek/jean), maka sudah pastilah seluar pendek dan jean anda juga terkena dengan najis tersebut. keadaan ini akan menyebabkan seluar pendek/jean anda adalah dihukumkan sudah terkena najis dan ia perlu disucikan/dibersihkan sebelum boleh dibawa untuk mengerjakan solat.
Namun begitu, jika hanya membasahi bahagian dalam seluar dalam anda sahaja, ternyatalah seluar pendek/jean anda tidak terkena dengan air tersebut. ternyatalah dalam keadaan ini seluar pendek/jean anda adalah tidak terkena najis air mazi tersebut.
Wallahu 'alam.

1 comment: