Saturday, February 16, 2013

Solat Jumaat Tidak Mencukupi 40 Orang

Soalan

Assalamualaikum.

Saya bekerja di pendalaman Sarawak. Bilangan makmum yang kadang2 tidak mencukupi 40 orang dan tetap diteruskan oleh imam saya (dari Indonesia) untuk bersolat jumaat.
Haruskah saya meninggalkan kariah saya tersebut dan bersolat jumaat di bandar ataupun terus bersama kariah saya (dengan harapan mendapat 40 orang) meneruskan solat jumaat dan selepas itu menunaikan solat zohor.

Terima Kasih.

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam persoalan ini, menurut Mazhab Syafi’i antara syarat sah solat Jumaat adalah mempunyai jumlah jemaah sebanyak 40 orang. Jika tidak cukup jemaahnya, maka gugurlah kewajipan mengerjakan solat Jumaat dan apa yang diwajibkan ke atas anda dan masyarakat Islam di tempat tersebut ialah mengerjakan Solat Fardu Zohor. Jika dikerjakan secara berjemaah adalah lebih diutamakan.
Namun begitu, jika dari tempat tersebut kedengaran suara azan daripada masjid yang berhampiran, maka dalam keadaan ini wajiblah anda dan masyarakat lelaki Islam di tempat tersebut untuk pergi berjemaah di masjid tersebut. Wallahu 'Alam.

No comments:

Post a Comment