Tuesday, February 5, 2013

Adakah Termasuk Dalam Lafaz Kinayah

Soalan

salam tuan panel,
baru-baru ini saya telah berjumpa dengan kawan lama. kemudian saya bertanya kepada kawan saya bilakah kali terakhir berjumpa dengannya. dia menjawab kali terakhir dekat Kuala lumpur dan ketika itu sy memberitahunya bahawa saya akan berkahwin. kemudia saya membalas dengan menjawab " betul ker masa tu aku cakap aku nak kahwin, eh aku tak der cakap la aku nak kahwin, entahla aku pun tak ingat masa tu". adakah lafaz ini sebagai kinayah walaupun tanpa niat cerai?

Jawapan

Wassalam, dalam kes ini, lafaz tersebut tidak mempunyai hubungan langsung dengan talaq sama ada Lafaz Kinayah ataupun Lafaz Sarih.
Sila rujuk kepada Pejabat Agama Daerah yang berdekatan untuk penjelasan lanjut. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment