Sunday, February 24, 2013

Tanah Peninggalan Arwah

Soalan

saya tidak tahu langsung ada tanah peninnggalan arwah...adakah tanggungjawab saya uruskan nya. saya lelaki dan ada 4 beradik perempuan..adik beradik belah arwah bapa tak tahu berapa orang dan anak2 mereka pun saya tak pasti berapa orang.
ikut hukum wajib saya uruskan atau sebaliknya. dan ikut hukum faraid berapa peratus yg masing2 dapat. boleh bagi no. untuk dihubungi. terima kasih.
0136034511...

Jawapan

Jika saudara hendak mengurusnya ianya adalah dibolehkan tetapi hasinya adalah perlu di faraid kan mengikut ahli waris selepas ditolak kos pengurusannya. Adakah Ibu masih ada? Jika masih ada ibu @ isteri si mati haknya 1/8. Manakala yang lain adalah untuk anak-anak simati tak kita sama ada seibu sebapa atau hanya sebapa sahaja dengan anak lelaki mendapat 2 bahagian dari hak anak perempuan. contohnya jika 3 lelaki 1 perempuan dan harta nilai 80 ribu maka ibu 1/8 = 10 ribu. baki 70 ribu maka setiap lelaki dapat 20 ribu dan perempuan dapat 10 ribu.

No comments:

Post a Comment