Friday, September 21, 2012

Perkahwinan Telah Dibubarkan Oleh Hakim

Soalan

Saya telah berkahwin pada 10 julai 2010 dan telah melahirkan anak pada 02 hb 8 2011.. Tetapi saya telah berkahwin sindiket dan menggunakan abg saya sebagai wali sedangkn ayah saya masih hidup.. Saya telah pergi ke mahkahmah utk mndptkn pengesahan perkahwinan dan hakim memutuskn perkhwinan saya tidak sah.. Jika saya ingin bernikah semula di jawi dan membawa ayah saya adakah saya perlu mnjalani prosuder seperti kursus nikah dn sbgainya.. Dan bagaimana saya ingin mmbuat pengesahan taraf anak saya..

Jawapan

Apabila perkahwinan di bubarkan ini beerti perkahwinan itu tidak sah di sisi syarak. Banyak sebab kenapa perkahwinan itu tidak sah antaranya masaalah wali. Justeru anak itu adalah anak wati Syubhah (Persetubuhan dalam perkahwinan yg meragukan ini jika tak tahu/jahil, jika sengaja maka jatuh hukum zina). Undang-undang kita tidak mengiktiraf anak tersebut sebagai anak sah taraf, justeru pejabat pendaftaran tidak boleh menerima "suami yg tak sah" sebagai ayahnya kecuali mendapat perintah sebaliknya dari Mahkamah. Utk urusan perkahwinan di JAWI perlu mengikut semua prosedur biasa termasuk kursus kahwin. Justeru penal menasihatkan agar pasangan lain mengambil pengiktibaran dari apa yang telah terjadi ini dan jangan bertindak semberono dlm urusan kahwin. Semoga Allah mengampuni saudari atas kejahilan saudari.

No comments:

Post a Comment