Friday, September 21, 2012

Calon Isteri Seorang Penduduk Tetap

Soalan

salam....saya ingin berkahwin pada tahun hadapan...tapi masalah saya ialah bakal isteri saya tidak mempunyai kerakayatan(kad pengenalan merah)...ibu bapanya menetap di sabah...sejak dari kecil lagi dia sudah diserahkan kepada ibu bapa angkat di semenanjung....namanya di dalam kad pengenalan pun tiada binti...dia memang dilahirkan di malaysia...masalahnya saya tidak tahu hendak berwalikan siapa...adakah saya boleh berkahwin dengannya seperti orang lain?

Jawapan

Wassalam,
Dalam masalah ini, anda masih boleh berkahwin dengannya dengan menggunakan wali Hakim.
Sila rujuk kepada Mahkamah Syariah yang berdekatan untuk dapatkan maklumat mengenainya.
Semoga rumah tangga yang akan dibina melahirkan genarasi Islam yang bertaqwa. Amin. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment