Thursday, September 27, 2012

Nikah Tanpa Pengetahuan Ibu Bapa

Soalan

Salam Ustaz, sy tlh t'lanjur dgn suami org yg m'rupakan tmn lelaki sy...hub kami ini diketahui oleh isterinya dan dia tlh pn m'beri izin utk kami b'nikah. Tmn lelaki sy ingin b'tanggungjwb ke atas sy...jd kami merancang utk m'lakukn demikian tanpa diketahui oleh ibu bapa sy, ttp sy akn msh tinggal d rumah bersama ibu bapa sy...dlm 6 bln slps nikah...br kami b'cadang utk m'beritahu keluarga sy...apakah patut sy b'buat begitu ustaz? Sy x mau bt dosa lg n sdh pn b'taubat..

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Saudari yang dirahmati Allah swt
Syurga seorang anak adalah di bawah telapak kaki ibu. Dalam mengharap dan mendirikan rumah tangga restu kedua ibu bapa sangat penting. Ibu bapa mana yang tidak bersedih hati apabila melihat anak yang dikandung dan diasuh lari kemudian mendirikan rumah tangga tanpa pengetahuan mereka.
Cukuplah dosa yang telah dilakukan dan jangan lah ditambah dengan dosa melukakan hati kedua ibu bapa. Suami boleh dicari, tetapi kedua ibu bapa tiada gantinya.
Panel menasihatkan  agar saudari berterus terang dengan keluarga dan memaklumkan tentang kesediaan lelaki itu mengambil anda sebagai isteri.
Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment