Thursday, September 27, 2012

Air Hujan Tempias Ke Dlm Rumah

Soalan

pg td sy xtahu yg bila hujan air akan masuk melalui tingkap tepi di dapur maybe angin yg agak kuat.lantai di dapur penuh ditakungi air di tepi2 dinding&kabinet.sblm ini mmg sy sudah perasan di tepi dinding itu ada beberapa tahi cicak.sy sy xmembuangnya lg.td bila air menakung&mengalir di sekitar itu br sy teringat tahi cicak itu.adakah air yg mengalir di sekitar kwsn itu menjadi najis.adakah lantai didapur itu najis disbbkan air mengenai tahi cicak itu.t/cicak itu xberkecai&air xbertukar warna

Jawapan

Assalamualaikum w.b.t
saudari yang dirahmati Allah swt
Puan dinasihatkan supaya membersihkan kawasan yang yang terkena air hujan sehingga kawasan itu kering. Tidak perlu sehingga membersihkan almari dan sebagainya. sekiranya kawasan itu seperti lantai terdapat najis cicak maka cukuplah puan membuang tahi tersebut sahaja. Berkaitan almari dan sebagainya puan tidak perlu membersihkannnya. Cukuplah sekadar mengelap sehingga kering kawasan yang terkena tempias air hujan.

1 comment:

  1. Salam...ustaz...sye nak tnye...sye dh buang njis cicak yang dah kering dgn krtas basah...lpstu sye tlah mmbsuh tgn sye...sinki sye plak tyme tu tersumbat....lalu trkena air percikan basuhan....adekah pkaian sye bernajis.??

    ReplyDelete