Thursday, September 13, 2012

Nafkah Zahir Isteri Dan Anak-anak.

Soalan

Salam, saya sudah berkahwin selama 10 tahun. Pada mula2 kahwin, suami ada memberi nafkah zahir seperti duit perbelanjaan utk keperluan dapur dan diri saya tetapi setelah saya mendapat pekerjaan, suami tidak lagi menyediakannya. Kalau adapun semuanya dikira 50/50..kadang2 saya diminta untuk membayar balik kepadanya manakala untuk perbelanjaan diri saya tidak langsung disediakan. Apakah hukumnya ?. Adakah saya boleh menuntut nafkah tersebut dan macammana pengiraannya?.

Jawapan

Wassalam,
Mengenai isu nafkah zahir, ia adalah kewajipan seorang suami untuk menyediakannya. Kewajipan ini ada Allah nyatakan di dalam firmannya yang bermaksud:
“Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya. dan orang yang disempitkan rezkinya hendaklah memberi nafkah dari harta yang diberikan Allah kepadanya. Allah tidak memikulkan beban kepada seseorang melainkan sekedar apa yang Allah berikan kepadanya. Allah kelak akan memberikan kelapangan sesudah kesempitan”.
(Surah At-Talaq 65:7)

Oleh itu, anda dinasihatkan supaya dapatkan nasihat daripada kaunselor keluarga yang terdapat di Pejabat Agama Daerah yang berhampiran dengan anda. mintalah pandangan dan cadangan daripada mereka di dalam menyelesaikan masalah ini.
Semoga kesabaran anda selama ini mendapat tempat di dalam pandangan Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Panel doakan anda beroleh rahmat dan reda Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment