Thursday, March 1, 2012

Ibadat Bersuci Dari Najis

Soalan

Asslamualaikum, saya pengidap sakit buah pinggang, kemusykilan saya ialah ketika dirawat untuk mencuci, bahan bahan dan krim semuanya mengandungi alkohol dan apabila siap dibalut kawasasan berkenaan tidak boleh kena air langsung. persoalannya ;
1)bagaimana ibadat saya sebab bersolat tanpa membasuh kawasan berkenaan ?
2)bagaimana pula keadaan tangan yang basah sentiasa tersentuh kawasan rawatan tersebut,adakah tangan sentiasa perlu dibasuh?

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh, alkohol yang dihukumkan najis hanyalah alkohol yang terdapat di dalam minuman arak sahaja. Alkohol yang lain sama ada dalam minyak wangi ataupun ubat-ubatan, ia tidak dihukumkan najis.
Oleh itu, anda tidak perlu risau mengenainya kerana alkohol yang terdapat di dalam ubat atau krim tersebut adalah tidak dihukumkan najis dan ia boleh dibawa semasa mengerjakan solat. Wallahu 'alam

1 comment:

  1. Sesiapa yang membaca cerita ini harus sila bergembira dengan saya kerana saya merasakan ditolak dan kecewa sekali oleh Isteri saya dengan cara yang sama seperti mana-mana lain lakukan dengan kesedihan hati sebelum i bertemu Dr orinoko Online e-mel saya adalah debbyclifford501@gmail.com. Isu saya dengan rakan sekerja, dia sentiasa adalah menghantar mesej mereka walaupun selepas saya memberitahunya bagaimana saya berasa mengenainya. Dia akan berhenti untuk seketika dan kemudian mula seluruh. Dia sentiasa memberitahu saya bagaimana lemak dan lama ini Lelaki tetapi saya tahu bahawa dia telah menggunakan bahawa sebagai gangguan untuk saya tidak mengesyaki beliau. Hari ini saya kini telah mendapat tahu dia adalah menubuhkan tarikh makan tengah hari dengan salah seorang daripada mereka. Saya tidak lagi boleh mengambilnya. Saya tidak faham mengapa dia terus melakukan perkara ini kepada saya. Beliau juga datang rumah lewat selepas kerja sekarang dan dia akhirnya pergi dan berpecah dengan saya, baik i berada di psikik tetapi semua yang sama. apa yang perlu saya lakukan? sehingga kawan saya memperkenalkan saya t Rasulullah yang membantu untuk menyatukan kembali suaminya. mendapatkan dia dengan e-mel pada orinokosolutiontemple1@gmail.com anda boleh menghubungi beliau. jadi saya menggunakan ini cara untuk memberitahu orang bagaimana gembira dan berapa banyak i menghargai dr baik.

    ReplyDelete