Friday, March 30, 2012

Adat Pepatih VS Faraid


Soalan

Apa hukumnya jikalau ikut hukum adat pepatih dan buka hukum Islam? Contohnya ibu meninggal dunia, rumah pergi ke anak perempuan bukan ikut faraid? Ada juga kata kerana hak milik/ status tanah. Jikalau benar, kenapa pihak kerajaan tidak menukr undang2 yg bukan saja kolot tapi tidak berdasarkan / berpandukan ajaran Islam sebenar?

Jawapan

Waalaikumussalam,
Hukum dunia ini terbahagi kepada dua,Hukum Allah dan hukum manusia (adat).Sebagai contoh tentang pembahagian harta peninggalan ibu atau bapa yang telah meninggal.
1. Jika yang meninggal itu ayah, yang masih tinggal seorang isteri/ ibu,2 orang anak lelaki dan seorang anak perempuan.Katakan ayah meninggalkan duit dalam bank RM48,000.Sekiranya harta itu dibahagi menggunakan hukum Allah iaitu faraid (Berdasarkan ketetapan al-Quran), ini bermakna ibu dapat 1/6 (RM8,000) daripada harta yang ditinggalkan oleh suaminya yang meninggal.Manakala anak lelaki dapat 2/3 (RM26,666.67)dan anak perempuan dapat 1/3 (RM13333).Itulah keadilan yang hakiki yang tidak boleh dicabar oleh mana-mana orang Islam yang waras.
2.Sekiranya anak beranak tidak mahu menggunakan pembahagian harta dengan cara faraid disebabkan rasa tidak adil. Ini kerana anak lelaki mendapat bahagian yang agak lebih berbanding anak perempuan maka islam mengharuskan (tidak salah) umatnya menggunakan kaedah/cara hukum adat. Iaitu pembahagian yang sama rata demi menjaga kerukunanan dan tali siulaturrahim sesama adik beradik selagi hayat masih ada.
Berbalik kepada persoalan yang dikemukakan, setahu panel adat perpatih yang dimaksudkan sebenarnya mereka mengikut hukum manusia(adat) yang diharuskan oleh agama Islam. Cuma kadangkala kita rasa kurang selesa /adil disebabkan rumah yang ditinggalkan oleh ibu yang mati menjadi milik anak perempuan secara turun temurun dan bukannya menjadi milik anak lelaki atau dibahagi secara saksama sesama adik beradik.
Situasi ini sebenarnya adalah untuk menjaga hubungan kekeluargaan dan silaturrahim antara adik beradik.Rasionalnya apabila rumah ibu sudah menjadi miliki anak lelaki besar kemunkinan ia dijual.Jadi apabila ada majlis kenduri kendara terutama semasa perkahwinan ,hariraya atau kematian rumah itu bukan lagi menjadi tempat berkumpulnya adik beradik setelah kematian ibu.Justeru hubungan kekeluargaan semakin hari semakin renggang dan jauh. Oleh sebab itulah kebanyakan golongan cendikiawan dan agamawan di negeri berkenaan mengharuskan kaedah dan adat sedemikian diamalkan di negeri Sembilan.
Panel syor berdasarkan prinsip agama Islam, janganlah anda dek kerana hendak kejar harta pusaka yang tidak seberapa kita sanggup buang saudara dan bermusuhan sampai ke mati ,fikir-fikirkan kebaikan apabila dilaksanakan hukum manusia (adat) di negeri berkenaan.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment