Thursday, March 22, 2012

Denda Yang Harus Dijelaskan

Soalan

saya telah terlanjur sebelum berkahwin,teman lelaki saya ingin bertanggungjawab dan menikahi saya,tetapi saya menangguhkan kerana keluarga menghalang saya memeluk agama islam.setelah kandungan mencecah 3 bulan keluarga masih enggan maka saya mbuat keputusan untuk bertaubat dan memeluk islam.sekarang saya ingin bertanya apakah denda dan prosedur yang perlu saya jalani sebelum saya boleh melangsungkan pernikahan dengan teman lelaki sya/\

Jawapan

Dalam masalah ini, anda bersama teman lelaki anda diminta supaya merujuk kepada Pejabat Agama Daerah yang berdekatan untuk menguruskan proses pengislaman anda (mengikut prosedur/undang-undang) dan juga membuat permohonan untuk bernikah.
Dalam pada itu, perlu diingatkan bahawa anak yang di dalam kandungan anda kini tidak boleh dinasabkan kepada teman lelaki anda apabila dilahirkan nanti. Hal ini adalah kerana dia merupakan anak tak sah taraf (anak luar nikah). Anak luar nikah tidak boleh dibin/bintikan kepada sesiapa. Nasabnya adalah kepada ibunya sendiri ataupun kepada nama Abdullah atau nama-nama Allah Subhanahu Wa Ta'ala yang lain (diletakkan “Abdul” di hadapannya)
Sila dapatkan maklumat mengenainya di Pejabat Agama Daerah tersebut. Wallahu 'alam

No comments:

Post a Comment