Friday, March 30, 2012

Was Was Mengenai Najis


Soalan

Ustaz,baru2 ini saya ada terbaca yg mencuci pakaian bernajis dalam mesin basuh akn menyebabkn semua pakaian itu brnajis kerna air tidak mengalir,hanya bertakung dlm mesin basuh. Skrg saya risau mengenai pakaian2 yg tlh sy basuh dgn cara itu sblm ini..
1)Perlukah saya basuh semua pakaian2 tu semula?Tp baju2 itu trlalu byk.
2)adakah tempat jemuran itu akn jadi brnajis juga?
3)Adakah tangan saya yg basah ketika memegang pakaian tersebut akan menyebabkan najis terkena tempat lain yg disentuh?

Jawapan

1.         Baju yang telah dibasuh dengan cara tersebut adalah dihukumkan menjadi najis. Hal ini adalah disebabkan oleh air yang berada di dalam mesin basuh tersebut yang telah menjadi najis kesan daripada najis yang termasuk ke dalamnya (yang melekat pada pakaian).
Oleh yang demikian, anda dinasihatkan supaya membasuh semula pakaian yang telah dibasuh menggunakan cara tersebut bagi menghilangkan status najis tersebut. Tindakan seperti ini dapat menghilangkan rasa was was dan ragu-ragu mengenai status pakaian tersebut dan seterusnya ibadat yang dikerjakan turut diyakini kesahannya.

2.         Tempat jemuran dan juga tangan anda tidak dihukumkan najis kerana pakaian tersebut tidak menyebabkan najis tersebut berpindah ke tempat lain. Ringkasnya, jika tidak terdapat sifat-sifat najis padanya, maka ia adalah tidak najis.
Sifat-sifat najis:
a.         warna (najis).
b.         Bau najis.
c.         Rasa (dengan sentuhan).

Wallahu 'alam.

2 comments:

  1. assalamualaikum pak ustadz
    begini pak, saya memiliki masalah yang sama. masalahnya, tidak hanya baju saya yang dibasuh dalam mesin, tapi baju seluruh anggota keluarga saya. karena kurangnya pengetahuan saya, saya biasanya memasukkan pakaian kotor saya ke dalam keranjang pakaian kotor tanpa mempedulikan ada tidaknya najis di pakaian saya. dan hal itu sudah berlangsung cukup lama. sekarang saya merasa bersalah. apa yang harus saya lakukan pak?
    mohon nasehatnya

    ReplyDelete
  2. Hampir semua hadapi masalah yg sama.. ada yg tak ambil kesa

    ReplyDelete