Tuesday, March 6, 2012

Masalah Tandas Awam

Soalan

asslmkm,smlm sy ke tesco.sy ada msk toilet.sebaik sj msk toilet sy dah bau hancing.then sy msk toilet tp sy x buka air apa pun sy cuma check everything s/ada suci ke x diri sy utk solat.1st adakah tapak kasut sy itu menjadi najis krn mungkn terpijak bekas2 air kencing di toilet tadi.perlukah sy mencucinya.2nd,slps solat sy terus berjln2 ditesco then tiba2 sy terperasan seluar kaki sy kotor krn maybe sms jln kena tapak kasut atau kotoran dijalanan.jd adakah ia bernajis.boleh x sy terus memakainya

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
1.         mengenai tapak kasut anda, ia tidak penting untuk dikenal pasti sama ada suci ataupun tidak kerana ia tidak digunakan semasa anda beribadat.
Di dalam Islam yang penting untuk dijaga dan dikawal daripada semua bentuk najis hanyalah pakaian atau peralatan yang digunakan untuk beribadat sahaja. Oleh itu, tapak kasut anda jika najis sekalipun adalah tidak mengapa dan tidak dituntut untuk dibersihkan.

2.         Jika terdapat najis padanya, ia perlu dibersihkan terlebih dahulu sebelum ia boleh digunakan untuk dipakai semasa beribadat. Cara untuk kenal pasti sama ada terdapat najis atau tidak, anda perlu perhatikan 3 perkara berikut (sifat najis):
i.          Bau.
ii.          Warna.
iii.         Rasa melalui sentuhan jari.

Jika tidak terdapat salah satu daripada 3 sifat najis di atas, seluar anda adalah suci daripada najis,. Oleh itu, ia masih boleh dipakai. Namun begitu, jika dibersihkan terlebih dahulu adalah lebih baik sebelum dibasuh/dimasukkan ke dalam mesin basuh. Wallahu 'alam

No comments:

Post a Comment