Tuesday, March 6, 2012

Jual Beli Condo

Soalan

Assalamualaikum.Saya ingin menjual sebuah condo & mmbritahu pihak pengurusan condo mengenainya. Seorang pkrja di bhg pengurusan condo telah memperkenalkan kpd saya seorang pembeli . Pada permulaannya pekerja tersebut x meminta apa2 imbuhan dari hasil penjualan tersebut. Skrg apabila saya & pembeli tersebut telah bersetuju untuk melakukan urusan jual beli & sdg dalam proses jualbeli, pekerja tersebut meminta 2% daripada hasil penjualan tersebut. Apa pndgn ustaz tntang hal ini? Adakah ianya riba?

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam masalah ini, tuntutan pekerja tersebut tidak tergolong di dalam bab riba. Ia lebih kepada tuntutan komisen kerana mencarikan anda pembeli untuk membeli kondo yang ingin anda jual tersebut.
Walau bagaimanapun, mengenai tuntutan 2% daripada jualan harga kondo tersebut tidak perlu untuk diberi sekiranya tiada sebarang perjanjian yang dimeterai andtara anda dengan dirinya sebelum jual beli tersebut berlaku.
Ringkasnya, 2% tersebut tidak perlu dibayar jika tidak ada sebarang perjanjian di antara anda dengan pekerja syarikat tersebut. Jika ada, ia wajib dibayar dan bayaran tersebut bukan riba. Wallahu 'alam

No comments:

Post a Comment