Tuesday, March 6, 2012

Gigitan Anjing, Perlukah Kaki Disamak

Soalan

Assalamualaikum..saya telah digigit anjing 2 minggu lepas di bahagian kaki. Doktor telah mengesahkan saya digigit walaupun tidak berdarah, hanya kesan lebam merah. Ketika itu saya berseluar panjang. Perlukah saya menyamak kaki saya dan macam mana caranya?

Jawapan

Wa'alaikumusSalam Wa RahmatulLahi Wa Barakatuh.
Saudara yang dirahmati Allah s.w.t.
1. Terima kasih kerana menggunakan sistem kemusykilan agama JAKIM sebagai medium untuk menambahkan ilmu dan pengetahuan Islam.
2. Jika kawasan anggota badan yang terkena gigitan anjing itu ada air liur atau kesan-kesan air liur anjing berkenaan, wajib bagi saudara melakukan samak. Begitu juga sekiranya anjing berkenaan berada dalam keadaan basah. Dan keadaan  basah itu terkena pada anggota badan saudara, maka wajiblah juga bagi saudara melakukan samak ke atas anggota yang terkena najis tersebut.
3. Cara melakukan samak adalah dengan membasuh anggota yang terkena najis tersebut sebanyak 7 kali basuhan. Basuhan pertama hendaklah dengan air bercampur tanah.
Wallahu'alam.

8 comments:

  1. Bagaimana jika anjing gigit sehingga berdarah anggota badan. Apa yang harus dilakukan. Adakah perlu mnyamak dahulu atau perlu mengubati luka itu dahulu..dan bagaimanakah caranya..terima kasih

    ReplyDelete
  2. Bagaimana jika anjing gigit sehingga berdarah anggota badan. Apa yang harus dilakukan. Adakah perlu mnyamak dahulu atau perlu mengubati luka itu dahulu..dan bagaimanakah caranya..terima kasih

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...tumpang tanya sy sebelum ni br sahaja selamatkn kucing yg br sahaja diserang anjing...jd sy nk bertanye perlukah sy samak kerana agak2 was2 nk menjalankn ibadat..

    ReplyDelete
  4. Perlukah disamak anggotan badan/pakaian yg terkena percikan air yg digunakan semasa menyamak

    ReplyDelete
  5. Perlukah disamak anggotan badan/pakaian yg terkena percikan air yg digunakan semasa menyamak

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum saya nk tanya.. Kalau kaki saya memakai kasut tanpa memakai stoking yg digigit anjing mcmmana..tapi xde tanda air liur anjing dikasut ..adakah kaki saya juga perlu disamak.. Kasut saya pun kena samak juga ke..

    ReplyDelete
  7. Ambik ka soalan xterjawab mufti

    ReplyDelete
  8. Ambik ka soalan xterjawab mufti

    ReplyDelete