Tuesday, March 6, 2012

SMS TALAK DARIPADA PIHAK KETIGA

Soalan

1. Salam, saya ingin bertanya, apa patut saya lakukan kerana baru-baru ini saya mendapat sms talak "Aku ceraikan engkau dengan talak satu". Bila saya minta kepastian daripada suami, suami saya cakap bukan dia yang hantar. memang dia dipaksa untuk melafazkan talak dan menceraikan saya tapi suami telah menghantar sms tersebut ke no. orang lain dengan harapan saya tidak membaca sms tersebut. Apakah saya boleh menyaman pihak yang sengaja merosakkan perkahwinan saya?

Jawapan

Waalaikumussalam Wr Wbt...
Puan yang dirahmati Allah SWT,
Lafaz talak terbahagi kepada dua jenis iaitu:
1. Lafaz soreh atau terang-terangan menunjukkan kepada perceraian seperti, "Saya jatuhkan talak ke atas kamu" atau "saya ceraikan kamu".
2. Lafaz kinayah atau lafaz yang mengandungi maksud talak dan maksud yang lain. Ini perlu kepada niat suami itu seperti katanya, "Sekiranya begini caranya, kita berpisah", atau "Kamu pulanglah ke rumah ibu bapa kamu" dan sebagainya. Kata-kata kinayah seperti ini tidak menyebabkan jatuh talak kecuali apabila suami memang berniat hendak menjatuhkan talak.
Paksaan yang dibenarkan dalam Islam ialah apabila paksaan tersebut boleh memudharatkan sebagai contoh, jika tidak lafazkan cerai, maka akan dibunuh. Dalam hal ini, paksaan tersebut dilakukan adalah untuk menyelamatkan nyawanya.
Dalam hal puan, panel berpandangan, puan perlu membuat pengesahan lafaz cerai di Mahkamah Syariah yang berhampiran dengan tempat tinggal puan. Mahkmah akan memutuskan sama ada cerai berlaku atau sebaliknya. Mudah-mudahan penjelasan ringkas ini membantu puan menyelesaikan masalah yang dialami.
Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment