Wednesday, February 29, 2012

Memakai Gelang Kaki Ketika Sembahyang

Soalan

Assalamualaikum.. saya ingin bertanya, apa hukum nya bagi seseorang perempuan memakai gelang kaki yang berloceng/tidak berloceng ketika sembahyang/mengambil air wuduk ?? Boleh dijelaskan dengan terperinci ? Terima Kasih.

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Hukum asal memakai gelang kaki ketika mengerjakan solat ataupun mengambil wudhu’ adalah tidak dilarang. Namun, pemakaian gelang yang berloceng adalah perlu dielakkan kerana Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam ada menyatakan di dalam hadisnya yang bermaksud:
Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'Anhu, Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam telah bersabda: Tiada menyertai malaikat Rahmat bersama jemaah (kumpulan) yang ada di dalamnya anjing dan juga loceng".
(Hadis Riwayat At-Tirmidzi)

Berasaskan kepada maksud hadis ini, jelaslah kepada kita bahawa umat Islam adalah dilarang bermain loceng ataupun memanfaatkannya dalam apa jua keadaan termasuklah meletakkannya pada gelang ataupun rantai perhiasan yang dipakai oleh kaum wanita.
Ringkasnya, wanita Islam adalah diharamkan memakai gelang kaki yang berloceng.
Keadaan ini adalah disebabkan bunyi yang dihasilkan oleh loceng tersebut akan menarik perhatian orang ramai yang berada di persekitaran wanita tersebut. Sedangkan kaum wanita adalah dilarang daripada melakukan perbuatan yang boleh menarik perhatian terutamanya orang lelaki untuk melihat kepadanya. Larangan ini ada disebut dengan jelas di dalam firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala dalam surah an-nur ayat ke-31 yang bermaksud:
“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mertua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya”.
(Surah Al-Nur 31)

Berasaskan kepada ayat inilah (dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka) telah menyebabkan mereka dilarang memakai apa jua jenis loceng ataupun perhiasan yang dapat menghasilkan bunyi kerana ia mampu untuk menarik perhatian orang yang mendengarnya.
Oleh yang demikian, walaupun memakai gelang yang berloceng tidak membatalkan solat ataupun menghalang dari sahnya wudhu’ yang diambil, kaum wanita Islam adalah diingatkan supaya tidak memakai perhiasan tersebut bagi mengelakkan diri daripada melanggar larangan Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan seterusnya dapat memastikan diri dan keluarga sentiasa berada bersama hamba Allah yang paling taat, iaitu para malaikat. Wallahu 'alam

No comments:

Post a Comment