Friday, March 2, 2012

Batal Atau Tidak

Soalan

Assalammualaikum Batal Atau Tidak Solat Saya Ketika Saya Bersolat Saya Terasa Nak Terkentut Tetapi Saya Menahannya Dan Terasa Was-Was Seperti Keluar Pelahan-Pelahan.

Jawapan

Wa’alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh, dalam kes ini Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam ada bersabda, maksudnya:
Dari ‘Ubbad bin Tamim dari bapa saudaranya yang bertanya kepada Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam tentang seorang lelaki yang ragu-ragu di dalam solatnya sama ada dia terkentut ataupun tidak. Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam menjawab; “Janganlah dia keluar dari solatnya sehinggalah ia terdengar bunyi (kentut) ataupun terhidu bau”.
(Hadis Riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim).

Melalui hadis di atas, jelas kepada kita bahawa bagi mereka yang ragu-ragu atau was was adakah dia telah terkentut ataupun tidak, perlu mengenal pasti adakah dia terdengar bunyi kentut tersebut, jika tidak terdengar, adakah dia ada terhidu bau kentutnya. Jika ada, sahlah dirinya telah terkentut dan perlu berwudhu’ dan mendirikan semula solat tersebut. Jika tidak dengar dan tidak ada bau, solatnya adalah masih sah dan perlu diteruskan sehingga selesai.

Demikian juga dengan solat anda. setelah terdengar bunyi kentut atau terhidu bau kentut, barulah terbatal solat yang sedang didirikan. Wallahu 'alam

No comments:

Post a Comment