Monday, March 12, 2012

Niat Dan Cara Qadakan Solat Fardhu 5 Waktu...

Soalan

Bagaimanakah cara meng qada kan solat fardhu 5 waktu yang terlepas atau tinggal dengan sengaja..
1 ) apakah cara qada kan solat tersebut?
2) niat qada kan solat??
3) saya terlepas solat subuh?? bagaimana mana qada kan?? apa waktu yang sesuai?? harap ustaz jelas satu per satu... mudah bagi saya faham..

Jawapan

Assalamu 'Alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,
1.         Solat fardu yang tertinggal atau tidak didirikan pada waktunya perlu diganti (qadha’). Cara melakukannya adalah sama seperti solat fardu yang telah ditinggalkan. Sebagai contohnya, jika tertinggal Solat Zuhur yang mempunyai 4 raka’at, maka solat qadha’ bagi Solat Zuhur tersebut juga mestilah sama seperti Solat Zuhur yang didirikan dalam waktunya. Apa yang membezakan di antara kedua solat ini hanyalah pada niatnya sahaja (di dalam takbir; Ada’an/Qadha’an).

2.         Niat Qadha’ bagi solat fardu lima waktu:
1.   maghrib:
“Sahaja aku solat fardu maghrib tiga rakaat qadha’ kerana Allah Ta’ala”

 

2.     Solat Isyak:

“Sahaja aku solat fardu Isyak empat rakaat qadha’ kerana Allah Ta’ala”

3.Solat Subuh:

“Sahaja aku Solat Fardu Subuh dua rakaat qadha’ kerana Allah Ta'ala”

4. Solat Zuhur:
“Sahaja aku solat fardu Zuhur empat rakaat qadha’ kerana Allah Ta'ala”

5. Solat Asar:
“Sahaja aku solat fardu Asar empat rakaat qadha’ kerana Allah Ta'ala”

3.         Jika anda tertinggal Solat Fardu Subuh, anda sudah boleh meengerjakan solat qadha’ untuknya sebaik sahaja matahari telah terbit. Ringkasnya, ia sudah boleh dikerjakan sebaik sahaja telah tamat waktunya.

Selamat beribadat. Wallahu 'alam

21 comments:

  1. salam ustaz...

    sy igin bertanya, bagaimana jika saya lalai untuk solat zuhor dan asar dan magrib, sedangkan waktu isyak telah tiba. jadi soalan sy :-

    1. solat manakah yang patut saya tunaikan dahulu>?
    2. Bagaimana jika saya mahu qada solat2 yang belum sy kerjakan?

    saya harap ustaz dapat membantu saya untuk menuju kejalan Allah s.w.t.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tnaikn yang wajib dahulu, brulah diikuti dgn solat yg ingin di Qadha` kn.

      Delete
  2. assalammualaikum ustaz
    sy ingin bertanya...kalo sy nak qada solat sy yg tertinggal..sy solat yg wajib dl contoh zohor..lepas tu sy nk qadar solat tuk subuh,zohor,asar,magrhib,isyak..boleh kew ustaz n pd waktu asar pun sy nak buat yg sama jugak..dan lepas isyak sy ader ms terluang bolehkah sy mengqadar tuk solat lima waktu sy ulangi bnyk kali...
    harap ustaz dpt membantu

    ReplyDelete
  3. Salam....ada setengah mengatakan kalau kita xterjaga waktu subuh sehingga habis waktunya kalau kita terjaga kita bangun buat mcam biasa ja(niat seperti biasa)...mana yg lebih baik?(niat qadha atau niat seperti biasa)...harap dapat penjelasan dari ustaz...dari hamba yg musykil..salam..

    ReplyDelete
  4. MASYALLAH. Sgt berguna, syukran :)

    ReplyDelete
  5. As salam ustaz,
    kalau seseorang yang ingin bertaubat
    adakah dia perlu mengqadakan solatnya dahulu yang sengaja ditinggalkan?
    andaikan dia bertaubat pada umur 40 tahun
    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum saudara Fauzi,

      Sekadar berkongsi ilmu yg saya dpt dari seorang pensyarah pengajian islam. Mengikut jumhur ulama yg berdasarkan hadis nabi, mereka sepakat mengatakan adalah wajib seseorang itu qadhakan solat dia selama mana dia tggalkan. Kalau 40 tahun, perlu ganti 40 tahun tu.

      Berat bila mendengarnya. Tanggungjawab solat adalah berat. Sebab perkara pertama dihisab di akhirat adalah solat. Jadi kita tak boleh ambil ringan.

      Cadangan saya saudara fauzi gantikan sikit2. Satu hari qadhakan 5 waktu. Saya pun dalam proses qadhakan solat yg sengaja ditinggalkan selama 10 tahun.

      Sempat atau tidak sebelum mati nak qadhakan, itu belakang cerita. Allah lihat pada usaha kita bukan natijahnya.

      Wallahualam

      Delete
    2. Saya ada 38000 waktu untuk diqadhakan.
      Ini mengambil kira 5 waktu x 21 tahun x 365hari.
      Saya telah bertaubat dan bersumpah dengan Allah tidak akan tinggal solat lagi. Tapi hutang solat mesti dibayar. Semoga Allah menerima solatku. Amin
      Ohya cuba download apps Android (advanced tally counter) ia akan menolong anda keeo track atau countdown berapa banyak waktu dari misalnya 7ribu ke 6999 ke 6888 sehinggalah 0, mengikut waktu. KALAU MATI SEBELUM HABIS QADHA, INSHAAALLAH ALLAH AMPUNKAN.
      INGATLAH, INILAH AKIBAT KITA TINGGAL SOLAT, JANGAN PUTUS ASA ALLAH MAHA PENGAMPUN DAN BARANG DIINGAT ALLAH MAHA MEMBALAS JUGA!

      Delete
    3. sy juga seperti awak.. sy sudah download applikasi ini.. menarik sgt2... terima kasih sudi share ilmu... :)

      Delete
    4. As salam.boleh tk nk tau cara guna app ni

      Delete
  6. assalam..ustaz..qada'itu gantiyg tertggl yg sengajajeke?or xsngaja cm tertido tu xd kira eh..cm solat subuh cmne

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum.....
    Saya mau tanya ustad, saya gk bisa mengerjakan shalat zuhur krn sibuk dan gk sempat, apakah shalat zuhur itu harus di qada???

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum....

    Saya nak tanya, jika kita hendak menggantikan solat...adakah ianya mempunyai waktu- waktu yang tertentu / bila-bila masa kita boleh lakukannya?

    ReplyDelete
  9. Masya allah , sesungguhnya solat tu adalah tugas yg tak boleh diambil ringan , sgt berguna . Terima kasih .

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum wbt Ustaz sy nak tanye

    ReplyDelete
  11. ustad melaksanakan qada harus disaat waktu salat yaa?

    ReplyDelete
  12. Assalam ustaz Sye nk tnye sblm Sye tw niat qada slt ne Sye niat cm ne ( shja aku slt ganti sbh 2rkt tunai krna Allah taala)sah ke slt Sye 2 ustaz?? Dan 1 soalan lg cmner nk tw slt yg Sye tgglkn dlu sbb pada thn 2010 Sye pnh slt tp mngglknnye Sye nk tw adakah slt Sye thn 2 full atau x Sye xbpe psti mhn jawapan ustaz atas kemusyikilan.....

    ReplyDelete
  13. Assalam ustaz Sye nk tnye sblm Sye tw niat qada slt ne Sye niat cm ne ( shja aku slt ganti sbh 2rkt tunai krna Allah taala)sah ke slt Sye 2 ustaz?? Dan 1 soalan lg cmner nk tw slt yg Sye tgglkn dlu sbb pada thn 2010 Sye pnh slt tp mngglknnye Sye nk tw adakah slt Sye thn 2 full atau x Sye xbpe psti mhn jawapan ustaz atas kemusyikilan.....

    ReplyDelete
  14. Assalam ustaz Sye nk tnye sblm Sye tw niat qada slt ne Sye niat cm ne ( shja aku slt ganti sbh 2rkt tunai krna Allah taala)sah ke slt Sye 2 ustaz?? Dan 1 soalan lg cmner nk tw slt yg Sye tgglkn dlu sbb pada thn 2010 Sye pnh slt tp mngglknnye Sye nk tw adakah slt Sye thn 2 full atau x Sye xbpe psti mhn jawapan ustaz atas kemusyikilan.....

    ReplyDelete
  15. ssalammualaikum . kalo ikut imam pun ley niat qadha

    ReplyDelete
  16. salam...ustaz saya nak tanya .boleh tak saya qadha kan solat yg saya dah tinggalkan bertahun2 setiap kali selepas mngerjakan solat fardhu saya ?contohnya mcm solat sunat diikuti dengan solat fardhu ..terima kasih ..

    ReplyDelete