Monday, March 12, 2012

Niat Dan Cara Qadakan Solat Fardhu 5 Waktu...

Soalan

Bagaimanakah cara meng qada kan solat fardhu 5 waktu yang terlepas atau tinggal dengan sengaja..
1 ) apakah cara qada kan solat tersebut?
2) niat qada kan solat??
3) saya terlepas solat subuh?? bagaimana mana qada kan?? apa waktu yang sesuai?? harap ustaz jelas satu per satu... mudah bagi saya faham..

Jawapan

Assalamu 'Alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,
1.         Solat fardu yang tertinggal atau tidak didirikan pada waktunya perlu diganti (qadha’). Cara melakukannya adalah sama seperti solat fardu yang telah ditinggalkan. Sebagai contohnya, jika tertinggal Solat Zuhur yang mempunyai 4 raka’at, maka solat qadha’ bagi Solat Zuhur tersebut juga mestilah sama seperti Solat Zuhur yang didirikan dalam waktunya. Apa yang membezakan di antara kedua solat ini hanyalah pada niatnya sahaja (di dalam takbir; Ada’an/Qadha’an).

2.         Niat Qadha’ bagi solat fardu lima waktu:
1.   maghrib:
“Sahaja aku solat fardu maghrib tiga rakaat qadha’ kerana Allah Ta’ala”

 

2.     Solat Isyak:

“Sahaja aku solat fardu Isyak empat rakaat qadha’ kerana Allah Ta’ala”

3.Solat Subuh:

“Sahaja aku Solat Fardu Subuh dua rakaat qadha’ kerana Allah Ta'ala”

4. Solat Zuhur:
“Sahaja aku solat fardu Zuhur empat rakaat qadha’ kerana Allah Ta'ala”

5. Solat Asar:
“Sahaja aku solat fardu Asar empat rakaat qadha’ kerana Allah Ta'ala”

3.         Jika anda tertinggal Solat Fardu Subuh, anda sudah boleh meengerjakan solat qadha’ untuknya sebaik sahaja matahari telah terbit. Ringkasnya, ia sudah boleh dikerjakan sebaik sahaja telah tamat waktunya.

Selamat beribadat. Wallahu 'alam

54 comments:

  1. salam ustaz...

    sy igin bertanya, bagaimana jika saya lalai untuk solat zuhor dan asar dan magrib, sedangkan waktu isyak telah tiba. jadi soalan sy :-

    1. solat manakah yang patut saya tunaikan dahulu>?
    2. Bagaimana jika saya mahu qada solat2 yang belum sy kerjakan?

    saya harap ustaz dapat membantu saya untuk menuju kejalan Allah s.w.t.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tnaikn yang wajib dahulu, brulah diikuti dgn solat yg ingin di Qadha` kn.

      Delete
    2. Dari ape yg saya dengar ceramah seorg ustaz ni,jikalau kita nak qada solat yg lepas2 pasti tidak trbuat,..oleh itu,selesai saja solat fardhu maka lakukan solat qada.contoh,selesai menunaikan solat zohor,lakukan qada zohor.begitulah pada asar,magrib dan insyak

      Delete
    3. Assalamualaikum.. Masa saya umur 13,14 saya banyak, banyak sgt tinggal solat dgn sengaja. Masa tu saya sudah baligh. Perlukah saya qada kesemuanya?

      Dan satu lagi, kelmarin saya mandi wajib.. Lpstu bila tgk video cara2 mandi wajib, baru saya sedar yg cara2 mandi wajib saya salah. Perlukah saya qada balik solat2 yg dulu sbb tak sah?

      Delete
  2. assalammualaikum ustaz
    sy ingin bertanya...kalo sy nak qada solat sy yg tertinggal..sy solat yg wajib dl contoh zohor..lepas tu sy nk qadar solat tuk subuh,zohor,asar,magrhib,isyak..boleh kew ustaz n pd waktu asar pun sy nak buat yg sama jugak..dan lepas isyak sy ader ms terluang bolehkah sy mengqadar tuk solat lima waktu sy ulangi bnyk kali...
    harap ustaz dpt membantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam .. pd pemahaman syy .. kalau awk terlepas solat subuh itu .. ble awk sedar je dr tido awk trus qada solat subuh .. maaf kalau sy salah fhm .. :)

      Delete
    2. Assalamualaikum ustaz
      soalan sy yg sama waktu yg sesuai utk menqadakan solat 5 waktu bila ye ustaz...terima kasih

      Delete
    3. Assalamualaikum ustaz
      soalan sy yg sama waktu yg sesuai utk menqadakan solat 5 waktu bila ye ustaz...terima kasih

      Delete
  3. Salam....ada setengah mengatakan kalau kita xterjaga waktu subuh sehingga habis waktunya kalau kita terjaga kita bangun buat mcam biasa ja(niat seperti biasa)...mana yg lebih baik?(niat qadha atau niat seperti biasa)...harap dapat penjelasan dari ustaz...dari hamba yg musykil..salam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..pada pendapat sy jika tertidur dan terjaga pada tidur maka kita hendaklah segerakn solat subuh dgn niat biasa sblum terbit matahari...mf klu ade pndpat lain..inin berdasarkn apa sy tau. ..

      Delete
  4. MASYALLAH. Sgt berguna, syukran :)

    ReplyDelete
  5. As salam ustaz,
    kalau seseorang yang ingin bertaubat
    adakah dia perlu mengqadakan solatnya dahulu yang sengaja ditinggalkan?
    andaikan dia bertaubat pada umur 40 tahun
    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum saudara Fauzi,

      Sekadar berkongsi ilmu yg saya dpt dari seorang pensyarah pengajian islam. Mengikut jumhur ulama yg berdasarkan hadis nabi, mereka sepakat mengatakan adalah wajib seseorang itu qadhakan solat dia selama mana dia tggalkan. Kalau 40 tahun, perlu ganti 40 tahun tu.

      Berat bila mendengarnya. Tanggungjawab solat adalah berat. Sebab perkara pertama dihisab di akhirat adalah solat. Jadi kita tak boleh ambil ringan.

      Cadangan saya saudara fauzi gantikan sikit2. Satu hari qadhakan 5 waktu. Saya pun dalam proses qadhakan solat yg sengaja ditinggalkan selama 10 tahun.

      Sempat atau tidak sebelum mati nak qadhakan, itu belakang cerita. Allah lihat pada usaha kita bukan natijahnya.

      Wallahualam

      Delete
    2. Saya ada 38000 waktu untuk diqadhakan.
      Ini mengambil kira 5 waktu x 21 tahun x 365hari.
      Saya telah bertaubat dan bersumpah dengan Allah tidak akan tinggal solat lagi. Tapi hutang solat mesti dibayar. Semoga Allah menerima solatku. Amin
      Ohya cuba download apps Android (advanced tally counter) ia akan menolong anda keeo track atau countdown berapa banyak waktu dari misalnya 7ribu ke 6999 ke 6888 sehinggalah 0, mengikut waktu. KALAU MATI SEBELUM HABIS QADHA, INSHAAALLAH ALLAH AMPUNKAN.
      INGATLAH, INILAH AKIBAT KITA TINGGAL SOLAT, JANGAN PUTUS ASA ALLAH MAHA PENGAMPUN DAN BARANG DIINGAT ALLAH MAHA MEMBALAS JUGA!

      Delete
    3. sy juga seperti awak.. sy sudah download applikasi ini.. menarik sgt2... terima kasih sudi share ilmu... :)

      Delete
    4. As salam.boleh tk nk tau cara guna app ni

      Delete
  6. assalam..ustaz..qada'itu gantiyg tertggl yg sengajajeke?or xsngaja cm tertido tu xd kira eh..cm solat subuh cmne

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam .. ape yg sy dh baca .dan tau .. solat qada bg yg xsengaja ditinggalkan spt tertido .. atau kalau kje yg kite xdpt tinggalkan .. kite bleh qadar kan .. kalau solat subuh tuh .. cnthnye awk tak sedar subuh .. dan terlewat bngun .. ble awk bngun tuh awk kne segerakan solat subuh itu dgn niat qadar .. maaf kalau ade yg silap .. sy bgtau ape yg sy tauu .. :)

      Delete
  7. Assalamualaikum.....
    Saya mau tanya ustad, saya gk bisa mengerjakan shalat zuhur krn sibuk dan gk sempat, apakah shalat zuhur itu harus di qada???

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam .. yee ibu sy kate die dengar ceramah dkt surau .. ustaz kate kalau kite tk bleh nk tinggalkan kje kt tuh kite bleh qadar solat zuhur tuh .. ttp mstilah solat yg wajib dulu (asar) bru bleh solat qadar zuhur .. maaf klau menyampuk .. :)

      Delete
    2. nk tny cik skirany kita keja N majikan hany menyuruh rehat utk 1 jam .. eabgi rht wk2 pgi jea .. wk2 ptg dia x bg ... mcm mna plk 2 mk2 zhr,asr,magrid N ISYAK ....
      skra hri jmaat 2 mcm mna plk 2 ... sya mhn info sblm sya mla msk keja

      Delete
    3. hurmm .. sy xtau laa .. lbh baik cari kje lain .. xpun cbe tnye semula bos .. nk g solat je xleh ke .

      Delete
  8. Assalamualaikum....

    Saya nak tanya, jika kita hendak menggantikan solat...adakah ianya mempunyai waktu- waktu yang tertentu / bila-bila masa kita boleh lakukannya?

    ReplyDelete
  9. Masya allah , sesungguhnya solat tu adalah tugas yg tak boleh diambil ringan , sgt berguna . Terima kasih .

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum wbt Ustaz sy nak tanye

    ReplyDelete
  11. ustad melaksanakan qada harus disaat waktu salat yaa?

    ReplyDelete
  12. Assalam ustaz Sye nk tnye sblm Sye tw niat qada slt ne Sye niat cm ne ( shja aku slt ganti sbh 2rkt tunai krna Allah taala)sah ke slt Sye 2 ustaz?? Dan 1 soalan lg cmner nk tw slt yg Sye tgglkn dlu sbb pada thn 2010 Sye pnh slt tp mngglknnye Sye nk tw adakah slt Sye thn 2 full atau x Sye xbpe psti mhn jawapan ustaz atas kemusyikilan.....

    ReplyDelete
  13. Assalam ustaz Sye nk tnye sblm Sye tw niat qada slt ne Sye niat cm ne ( shja aku slt ganti sbh 2rkt tunai krna Allah taala)sah ke slt Sye 2 ustaz?? Dan 1 soalan lg cmner nk tw slt yg Sye tgglkn dlu sbb pada thn 2010 Sye pnh slt tp mngglknnye Sye nk tw adakah slt Sye thn 2 full atau x Sye xbpe psti mhn jawapan ustaz atas kemusyikilan.....

    ReplyDelete
  14. Assalam ustaz Sye nk tnye sblm Sye tw niat qada slt ne Sye niat cm ne ( shja aku slt ganti sbh 2rkt tunai krna Allah taala)sah ke slt Sye 2 ustaz?? Dan 1 soalan lg cmner nk tw slt yg Sye tgglkn dlu sbb pada thn 2010 Sye pnh slt tp mngglknnye Sye nk tw adakah slt Sye thn 2 full atau x Sye xbpe psti mhn jawapan ustaz atas kemusyikilan.....

    ReplyDelete
  15. ssalammualaikum . kalo ikut imam pun ley niat qadha

    ReplyDelete
  16. salam...ustaz saya nak tanya .boleh tak saya qadha kan solat yg saya dah tinggalkan bertahun2 setiap kali selepas mngerjakan solat fardhu saya ?contohnya mcm solat sunat diikuti dengan solat fardhu ..terima kasih ..

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum ustaz...qada' solat perlu bersegera ke mngerjakannya?trme kasih ustaz=)
























    ReplyDelete
  18. Mau bertanya gimna kalok solat zuhur
    di qadak selepas solat asar
    mohon penyjelasan nya.....

    ReplyDelete
  19. Mau bertanya gimna kalok solat zuhur
    di qadak selepas solat asar
    mohon penyjelasan nya.....

    ReplyDelete
  20. As salam.. boleh ke qhada 5 solat sekaligus dlm 1 waktu?? Mohon perkongsian bg sesiapa yg tahu..terima kasih

    ReplyDelete
  21. Dari ape yg saya dengar ceramah seorg ustaz ni,jikalau kita nak qada solat yg lepas2 pasti tidak trbuat,..oleh itu,selesai saja solat fardhu maka lakukan solat qada.contoh,selesai menunaikan solat zohor,lakukan qada zohor.begitulah pada asar,magrib dan insyak

    ReplyDelete
  22. Asaalamualaikum.. saya nak tanya
    Kalau kita tertinggal solat subuh,dan mahu qada'kan.. perlukah kita baca doa qunut?

    ReplyDelete
  23. assalamualaikum...nak tanya... mohon penjelasan sikit...kalau nak qada solat yg tertinggal tu ikut urutan ka jgk..

    cth: saya terlepas solat zuhur dan asar...saya qada solat tu pada waktu magrib...jd solat mana yg saya harus qada kan dulu..zuhur ka asar..apa kah ikut urutan masa solat..yaitu zuhur dahulu..atau pun ikut masa solat mana yg paling dekat dgn masa solat yg sedang d lakukan..iaitu solat asar sbb saya qada kan solat tu pada waktu magrib..

    mohon penjelasan

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum.. ada beberapa soalan yang saya hendak tanya yang berkaitan dengan tajuk di atas..
    kisahnya, saya sibuk bekerja hingga tiada ruang waktu untuk saya menunaikan solat fardhu zduhur, asar dan maghrib.. adakah boleh saya qada' ketiga2 solat yang saya tinggal itu pada waktu selepas saya solat isyak? juga, turutan mengqada'kan ketiga2 solat yang saya tinggal itu harus dimulakan dari solat fardhu mana terdahulu?

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum.. ada beberapa soalan yang saya hendak tanya yang berkaitan dengan tajuk di atas..
    kisahnya, saya sibuk bekerja hingga tiada ruang waktu untuk saya menunaikan solat fardhu zduhur, asar dan maghrib.. adakah boleh saya qada' ketiga2 solat yang saya tinggal itu pada waktu selepas saya solat isyak? juga, turutan mengqada'kan ketiga2 solat yang saya tinggal itu harus dimulakan dari solat fardhu mana terdahulu?

    ReplyDelete
  26. As salamulaikum sya nak tanya ni
    Lau kita terlepas solat zuhur dengn sengaja
    Lepas syak nak solat asar bagai mana kita gantikan
    Solat zuhur yang lempas tu

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum, ustaz. Maaf, saya sekadar ingin memohon kepastian, bagaimana pula dengan situasi bagi seorang hamba ni, dia tidak terkira banyaknya solat yg ditinggalkan dan ingin mengqhadakan solat2 tersebut. Dia sendiri tidak tahu berapa banyak solat yg telah dia tinggalkan. Bagaimanakah cara beliau untuk mengqhadakan solat2 tersebut?

    ReplyDelete
  28. Niatnya mcm tu je ke? Dlm bahasa arabnya mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Search google images..niat qadha solat. Nanti ada gambar yg keluar.

      Gambar tak blh share la plak sini, hehe

      Delete
  29. Kalau terjaga beberapa minit sebelum habis waktu Subuh, boleh terus solat jugak la kan?

    Tak perlu tunggu dah habis ke belum?

    ReplyDelete
  30. Aslkm...ustz sya nak tnye qhada solat hanya boleh dilakukan ketika musafir sahaja dan jika meninggalkan solat fardhu dgn sengaja kita xboleh mengqhadakan solat fardhu yg ditinggal dgn sengaja? Mohon penjelasan...☺️

    ReplyDelete
  31. Ustaz saya nak tanya ni.....masih wajibkah saya mengada solat subuh sya yang tertinggal sedangkan waktu saya bangun dari tidur ialah pukul 10 LEBIH.... Harap di jawab ya ustaz....saya nak tahu supaya saya tak menanggung dosa tersebut

    ReplyDelete
  32. assalamualaikum,ada orng kata solat qada boleh dilakukan pada bila2 masa,betul ke? sebab pada fahaman saya,kan ada waktu yang diharamkan untuk solat seperti selepas subuh,waktu matahari tegak atas kepala kita sebelum zohor,selepas asar,sebelum maghrib...adakah waktu2 macam itu boleh dilakukan solat qada'??harap ustaz dapat memperjelaskan..in shaa allah

    ReplyDelete
  33. assalamualaikum,ada orng kata solat qada boleh dilakukan pada bila2 masa,betul ke? sebab pada fahaman saya,kan ada waktu yang diharamkan untuk solat seperti selepas subuh,waktu matahari tegak atas kepala kita sebelum zohor,selepas asar,sebelum maghrib...adakah waktu2 macam itu boleh dilakukan solat qada'??harap ustaz dapat memperjelaskan..in shaa allah

    ReplyDelete
  34. Assalam , sy dah bbrp kali qada solat yg zohor , baru sy buat yg wajib . n niat saya pun tersilap , sy sebut "sahaja aku solat fardh zohor qada' 4 rakaat .." Bukan "zohor 4 rakaat qada" adakah solat sy diteria sdsbbkan ksilapan ini ? Sy pernah search psl qada ni , lps tu sy musykil ttg niat , tp sy terlupa utk research balik .. Sy hrp Allah terim . Sy ada 500+ waktu sbb 9 tahun tgglkan .. Smoga awk smua dn saya dpt langsaikan hutg ini. Assalam..

    ReplyDelete
  35. Assalam , sy dah bbrp kali qada solat yg zohor , baru sy buat yg wajib . n niat saya pun tersilap , sy sebut "sahaja aku solat fardh zohor qada' 4 rakaat .." Bukan "zohor 4 rakaat qada" adakah solat sy diteria sdsbbkan ksilapan ini ? Sy pernah search psl qada ni , lps tu sy musykil ttg niat , tp sy terlupa utk research balik .. Sy hrp Allah terim . Sy ada 500+ waktu sbb 9 tahun tgglkan .. Smoga awk smua dn saya dpt langsaikan hutg ini. Assalam..

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum pak ustad klo saya ketiduran boleh di qada gk pak solatnya

    ReplyDelete
  37. Assalam,ustaz.bilakah waktu yg perlu smbhyang qadak?

    ReplyDelete
  38. assalamualaikum
    ustad kalau kita tertinggal salah satu salat fardu,kapan kita bisa mengqadanya ? kalau misal salat subuh tertinggal karna uzur,kapan menqadanya ? apa setelah masuk waktu salat fardu didepannya ?
    jika iya mana yang lebih kita dahulukan salat fardu itu atau qada salat yg tertinggal?

    ReplyDelete