Tuesday, August 14, 2012

Oral Seks Suami Isteri Di Bulan Ramadhan

Soalan

salam ustaz, apakah hukum suami menjilat kemaluan isteri di siang puasa? dan hukum isteri menghisap kemaluan suami di siang puasa?

Jawapan

Waalaikumusalam,
Puasa di sini bermaksud menahan  diri seseorang itu daripada makan dan minum termasuk perkara-perkara yang boleh  membatalkan puasa.Malah termasuk  juga perbuatan  yang boleh mengurangkan pahala puasa walaupun perbuatan itu dihalalkan oleh hukum pada masa tidak berpuasa.
Berdasarkan kepada soalan si suami menjilat kemaluan isteri di siang hari  pada  bulan puasa  itu ,perbuatan tersebut  boleh  merangsang nafsu si isteri  dan dibimbangi ketika kemuncak  si isteri akan mengeluarkan air mani.Implikasinya  puasa isteri akan terbatal.Ia sekaligus akan mengurangkan pahala puasa  si suami yang sedang dikerjakan.
Manakala si isteri menghisap kemaluan si suami menyebabkan puasa si isteri terbatal.Ini disebabkan si isteri telah memasukkan sesuatu ke dalam mulut.Perlu diingat apabila puasa isteri terbatal maka si isteri wajib ganti setelah berakhirnya ramadan.
Andaikata semasa menghisap kemaluan si suami ,beliau juga sampai kepada  tahap klaimiks sehingga terpancut air mani,maka puasa suami  juga terbatal dan wajib diganti apabila berakhirnya ramadan.
Ingin panel nasihatkan walaupun pada bulan ramadan kita hanya diwajibkan  berpuasa pada siang hari  sahaja tetapi kita tidak dilarang untuk berseronok atau melakukan hubungan seks pada waktu malam.Justeru elakkan daripada melakukan perkara-perkara yang boleh menjejaskan  serta mengurangkan pahala puasa yang sedang dilakukan.Tumpukanlah kepada ibadah puasa yang sedang dilaksanakan.Ini kerana antara tujuan utama kita berpuasa ialah untuk mengendur serta menundukkan nafsu seseorang.Wallahu a'lam.

8 comments:

  1. sekadar pertanyaan bukan makruh ke....keadaan diatas tu seperti mengulum sesuatu didalam mulut ...mohon pencerahan

    ReplyDelete
  2. Kalau isteri kulum zakar suami (tanpa menelan sesuatu pun) menyebabkan puasa isteri batal, bagaimana pula kes BERKUMURAN AIR SEMASA WUDU? Bukankah itu juga memasukkan air ke dalam mulut? Jangan bias semasa mengeluarkan pendapat hukum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. siapa yg bias....matlamat tidak menghalalkan cara, belajar banyak lagi...

      Delete
  3. Bagaimana pula jika isteri itu tidak mampu menahan nafsu..sehingga kn dia myentuh zakar suami dgn mgosoknya..mahupun mani suami itu keluar atau pon tidak

    ReplyDelete
  4. Batasan berhubungan badan dalam definisi fiqh adalah bila minimal kepala kemaluan lak-laki (hasyafah) telah memasuki farji (kemaluan depan atau belakang) seseorang, baik dipaksa atau tidak, dalam keadaan tidur maupun terjaga (hal. 455/I). Batasan ini memberikan keniscayaan bahwa menggesek-gesekkan alat kelamin laki-laki ke paha atau perut, atau hanya sampai di sekitar farji, atau sekedar mempertemukan dua alat kelamin tanpa masuknya minimal hasyafah ke farji, tidak dapat disebut sebagai berhubungan badan. Oleh karenanya, menggesek-gesekkan saja, apalagi si cewek masih memakai CD, selama dengan catatan tidak sampai keluar sperma, sebagaimana pertanyaan yang diajukan, maka belum dapat disebut berhubungan badan dan tidak diwajibkan mandi besar. Sebab belum dapat disebut berhadas besar, maka cukuplah menghilangkan hadas kecil dengan berwudlu saat akan mengerjakan shalat. Begitu pula dengan oral sex, ia tidak masuk dalam definisi berhubungan badan. Hukumnya pun sama dengan penjelasan yang telah saya paparkan sebelumnya.

    ReplyDelete
  5. Sekiranya isteri kulum zakar suami tapi suami belum keluar lagi air mani,adakah batal puasa suami...dan hukumannya ganti puasa kena bayar ganti puasa 2 bulan dan beri pada 60 orang fakir miskin...boleh jelaskan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak batal, tp mengurangkan pahala spt.godok gigi disiang hari

      Delete
    2. Byk pandangan berkaitan hisap batang kemaluan suami ini.Tapi ia harus dlm menaikkan syahwat suami isteri dan kepuasan tambahan sebelum terpancut mani. Dalam satu sudat digslakkan dan harus ,di satu sudut lain haramkan sbb akan terkuar mazi dan mani yg membatalkan puasa.Elok sekadar shj disiang hari

      Delete