Tuesday, August 7, 2012

Kahak Dan Darah Nyamuk

Soalan

As-salam,1)semasa baring2 menunggu azan slps sahur sy batuk&keluarnya kahak.sy xtelan kahak itu krn ingin meludahnya ttp slps itu sy tertidur. sy yakin sy xtelan kahak itu masa tido ttp bila sy sedar(antara sedar&tdk sedar)utk bgn solat subuh kahak itu masih didlm mulut&pd ketika itu dgn tdk sengajanya sy tertelan.batalkah puasa sy?darah nyamuk dilantai agak banyak.keesokannya kakak sy mop rumah tanpa membuangnya terlebih dulu terus mop sekali darah nyamuk.najiskah keseluruhan lantai rumah ini

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
1.         Dalam kes ini, jika anda tertelan kahak tersebut dan bukannya disengajakan, maka puasa yang anda kerjakan adalah tidak terbatal.
Dalam pada itu, anda dinasihatkan supaya tidak mendedahkan diri kepada sesuatu perkara yang boleh menyebabkan puasa yang dikerjakan terbatal seperti menyimpan terlalu lama kahak atau benda-benda yang boleh menyebabkan terbatalnya puasa apabila menelannya.

2.         Mengenai lantai tersebut, jika padanya terdapat ain darah nyamuk tersebut, maka ia dihukumkan najis. Jika tidak, ia adalah dihukumkan suci daripada najis (darah). Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment