Monday, August 27, 2012

Perlu Sertu/samak

Soalan

Assalamualaikum ustaz..sekadar menambah ilmu mengenali sertu/samak... pg td sy prgi ke pasar ikan.. kita semua tahu di pasar ikan keadaan persekitaraan lantai yang basah.. persoalan yang saya nak ajukan ialah adakah kita perlu sertu/samak selepas kita ke tempat tersebut. hal ini kerana tempat2 tersebut kemungkinan besar antara tempat anjing selalu pergi untuk mencari makanan..kerana antara 1 punca kita perlu sertu/samak ialah anjing basah dan tempat itu kering... mohon penjelasan. wassalam

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Anda tidak perlu untuk lakukan sertu ke atas kaki atau anggota anda yang lain kerana lantai di pasar tersebut hanyalah dikategorikan sebagai kotor dan najis sahaja dan tidak sampai ke tahap najis mughallazah. Lagi pun alasan yang anda nyatakan tidak akan menyebabkan lantai di pasar tersebut menjadi najis pada keseluruhannya.
Ringkasnya, anda hanya perlu membersihkan diri anda daripada kekotoran dan najis yang lain dengan menggunakan air mutlak sahaja dan tidak perlu untuk melakukan sertu kerana ia hanyalah najis biasa sahaja dan bukannya najis mughallazah. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment