Monday, August 27, 2012

Musykil Tomakninah

Soalan

Salam. saya nak tanya. Semasa solat kita perlu rukuk, sujud dan duduk antara dua sujud dgn tomakninah. Soalan saya, saya sering semasa solat, semasa saya nak rukuk, anggota saya selalu bergoyang-goyang sebelum ia berhenti, dan semasa saya bergoyang, saya tlhpun mula menyebut Bacaan rukuk iaitu "Subhana robbiyall..." dan begitu jg sujud dan duduk antara dua sujud, belum sempat anggota saya berhenti, saya sudah membaca zikir di dalam rukun tersebut. Sah atau tak solat saya dan nyatakan alasannya..

Jawapan

wassalam,
solat anda adalah sah sekiranya tempoh berhenti yang anda ambil adalah mencapai seperti mana yang dikehendaki, iaitu sekurang-kurangnya sekitar masa untuk menyebut tasbih “Subhanallah”.
Dari itu, jika tempoh berhenti yang anda ambil kurang daripada tempoh tersebut, jelaslah solat yang anda dirikan adalah tidak sah kerana tidak menunaikan tempoh toma’ninah sebagaimana yang dikehendaki. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment