Wednesday, August 29, 2012

Cara Sertu Yang Betul

Soalan

Assalamualaikum ustaz....

kaki saya bersentuhan dengan kaki orang yang terkena najis mughallazah,kemudian saya sertu kaki saya....Ketika sertu,saya hanya menjirus sahaja air tanpa menggosok bahagian tersebut...sah kah sertu tersebut dan perlukah saya sertu semula ustaz??...adakah kaki saya telah suci dari najis mughallazah tersebut??.....

Jawapan

Waalaikumusalam,
Perlu panel tegaskan,jika anggota kaki anda  tersentuh dengan anggota kaki orang yang terkena najis mughallazah yang telah kering dan  dalam keadaan kedua-dua kaki tersebut sudah  kering maka anda tidak perlulah lagi  sertu @ samak.
Sekiranya salah satu kaki tersebut masih basah maka anda perlu sertu menggunakan 1 kali air bercampur tanah diikuti dengan  6 kali air mutlak.Sebaik-baiknya anda gosoklah pada kaki yang terkena najis mughallazah tersebut.
Andaikata anda yakin dengan cara sertu yang anda lakukan itu mampu untuk membersih dan menyucikan  anggota kaki yang terkena najis mughallazah , maka hukum anda menyamak kaki anda itu dikira sah.
Sebaliknya jika  anda meragui samak yang anda lakukan sebelum ini tidak sah ,panel nasihatkan agar anda mengulangi samak @ sertu  itu semula.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment