Wednesday, August 8, 2012

Soalan Berhubung Dengan Kafarah

Soalan

assalamualaikum.. saya nak menanyakan soal kafarah, saya telah melakukan persetubuhan dengan isteri disiang hari bulan ramadhan.disebabkan kami duduk berasingan&selalu berjauhan& selalu tidak mempunyai masa bersama yang mendorong perkara itu terjadi,saya tahu saya wajib mengqada puasa, tetapi pada ketika itu tidak mengetahui yang saya akan dikenakan kafarah, adakah kerana ketidaktahuan saya tentang hukum ini ketika itu tetap menjadikan saya golongan yang wajib dikenakan kafarah.

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dalam masalah ini, ketidaktahuan mengenai hukum kifarah tersebut tidak boleh dijadikan alasan untuk melepaskan diri daripada kifarah tersebut.
Jika anda tidak mampu untuk berpuasa selama 2 bulan berturut-turut, anda boleh memilih kifarah yang lain sebagai gantinya. Berikut adalah senarai kifarah yang boleh anda pilih mengikut turutannya:
1.         Memerdekakan hamba, tetapi sekiranya tidak mampu atau tiada,
2.         Berpuasa dua bulan berturut-turut dan sekiranya tidak mampu
3.         Memberi makan kepada 60 orang fakir miskin (makanan asasi) dengan kadar secupak seorang.

Salah satu daripada kifarah di atas perlu dilakukan oleh anda (suami). Sila rujuk kepada Pejabat Agama Daerah yang terhampir untuk dapatkan maklumat dan penjelasan lanjut mengenainya.
Pesanan dari Panel, oleh kerana sering berjauhan dengan isteri, anda dinasihatkan supaya elakkan daripada duduk bersama dengannya pada siang hari. Hal ini bagi mengelakkan daripada teruja kepada dirinya dan tidak  dapat menahan nafsu yang sedang memuncak. Walau apa pun, bersabarlah untuk itu dan tunggulah sehingga waktu berbuka puasa terlebih dahulu. Ringkasnya, suburkanlah rasa taqwa di dalam diri agar madrasah Ramadhan ini benar-benar dapat mencapai objektif berpuasa iaitu melahirkan seorang hamba yang bertaqwa. Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment