Tuesday, August 14, 2012

Zakat Fitrah Pelajar Luar Negara

Soalan

assalamualaikum,

saya sedang belajar di luar negara & ada rakan yang menyatakan bahawa saya digalakkan untuk membayar zakat fitrah saya sendiri kepada wakil yang mengutipnya di tempat saya belajar kerana saya berjauhan dengan keluarga. Benarkah pendapat ini? Saya ingatkan saya tak perlu bayar zakat fitrah sekali lagi di sini kerana ayah saya yang membayar zakat fitrah saya di Malaysia. Mohon penjelasan.

Jazakallahu khair

Jawapan

Waalaikumussalam,
Berdasarkan soalan yang dikemukakan anda tidak perlu lagi mengeluarkan zakat untuk diri sendiri  semasa berada di luar negara.Ini kerana  bapa anda  selaku ketua keluarga telahpun  mengeluarkan zakat fitrah  untuk semua tanggungannya termasuk diri anda.
Justeru anda jangan mudah terpengaruh dengan pendapat rakan.Panel nasihatkan agar perkara ini dirujuk kepada orang yang betul -betul  arif/tahu tentangnya.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment