Tuesday, July 17, 2012

Merahsiakan Perkahwinan

Soalan

Assalamualaikum. Saya sudah berkahwin hampir 4 tahun tetapi selama 4 tahun,perkahwinan saya dirahsiakan pada pihak saudara lelaki kerana ingin menjaga maruah keluarga lelaki kerana status suami yang masih belajar. Apakah hukum jika bila orang bertanya siapa saya keluarga mertua hanya memberitahu saya tunang suami atau kawan sahaja sedangkan saya isteri dia ? dan bolehkah kami bernikah sekali lagi hanya untuk memaklumkan kepada orang ramai.?

Jawapan

Jika pernikahan sah dan berwalikan bapa perempuan maka tiada masaalah dari segi hukum. Dan "bila orang bertanya siapa saya keluarga mertua hanya memberitahu saya tunang suami atau kawan sahaja sedangkan saya isteri dia ?" maka di sini ada sedikit masalah ianya tidak menjejaskan perkahwinan tetapi tidak elok dari segi syarak disini boleh jadi makruh atau termasuk dalam dosa kecil. Adapun bolehkah bernikah sekali lagi hanya untuk memaklumkan kepada orang ramai. Di sini hukumnya harus memperbaharui nikah.

No comments:

Post a Comment