Soalan
as salam.... saya ingin bertanya.. saya dan suami telah bernikah di
thailand dan pernikahan kami ini dijalankan di sebuah rumah kenalan
suami... saya berwalikan imam yang menikahkan kami dan bersaksikan 3 org
namun hanya 2 org saksi yg mngatakan sah... yang lg sorg hanye
memerhatikan... sah ker pernikahan ini?
Jawapan
Banyak persoalan yang tidak jelas tentang soalan yang dikemukakan.
Seperti dimana saudari berasal? Dimana tempat di Thailand? utk
memastikan tentang 2 merhalah. Adakah wali saudari masih ada? Adakah
wali beri izin? adakah pernikahan itu di iktiraf di Thailand? Adakah
juru nikah itu berstatus wali hakim? (Mungkin tidak, sebab hanya di
kahwinkan di rumah) dll Secara umumnya dalam kes yang seumpama ini
pernikahan itu termasuk dalam nikah yang SYUBHAH yang biasanya tidak
mempunyai surat nikah yang diiktiraf oleh kerajaan Malaysia (Kerajaan
Malaysia melalui pejabat agama hanya mengiktiraf pernikahan yang sah
dari segi syarak sahaja). Jesteru buatlah pernikahan dengan cara yang
sah dan pastikan tidak terjatuh dalam perzinaan atau "persetubuhan
syubhah". Ramai orang yang tak mahir hukum tentang pernikahan dan tidak
mendalaminya. Biasanya mereka tidak boleh bezakan antara wali nasab,
wali hakim (wali yang di lantik pemerintah, walaupun pemerintah bukan
Islam) dan wali tahkim serta kesan hukum tentang tiga wali di atas.
Jika pernikahan saudari tidak mempunyai surat nikah yang diiktiraf oleh kerajaan Malaysia (Kerajaan Malaysia melalui pejabat agama hanya mengiktiraf pernikahan yang sah dari segi syarak sahaja). Maka panel menasihatkan saudari jauhkan diri dari suami sehingga di buat pernikahan yang 100% sah dari segi syarak dan tidak di pertikaikan tentang hukumnya.
Jika suami / bakal suami sayangkan saudari maka dia akan berusaha untuk menghalalkan pernikahan sehingga tiada sebarang kekeliruan tentang hukumnya. Ternyata hukum tentang wali saudari itu bermasaalah. Jika perkara itu berlaku di Malaysia maka Mahkamah akan memerintahkan pernikahan saudari di faraqkan (dipisahkan dan WAJIB nikah kembali dengan wali yang sah) sebab tak sah dari segi wali.
Jika pernikahan saudari tidak mempunyai surat nikah yang diiktiraf oleh kerajaan Malaysia (Kerajaan Malaysia melalui pejabat agama hanya mengiktiraf pernikahan yang sah dari segi syarak sahaja). Maka panel menasihatkan saudari jauhkan diri dari suami sehingga di buat pernikahan yang 100% sah dari segi syarak dan tidak di pertikaikan tentang hukumnya.
Jika suami / bakal suami sayangkan saudari maka dia akan berusaha untuk menghalalkan pernikahan sehingga tiada sebarang kekeliruan tentang hukumnya. Ternyata hukum tentang wali saudari itu bermasaalah. Jika perkara itu berlaku di Malaysia maka Mahkamah akan memerintahkan pernikahan saudari di faraqkan (dipisahkan dan WAJIB nikah kembali dengan wali yang sah) sebab tak sah dari segi wali.
kalau mempunyai surat dari pejabat agama thailand bagaimana?
ReplyDelete