Thursday, July 26, 2012

Juru Nikah Tidak Bertauliah

Soalan

Suami saya telah berkahwin lagi tanpa pengetahuan saya lebih dari 2 thn & mempunyai seorang anak berumur 1 tahun.suami saya tidak berlaku adil kepada saya selama tempuh ini kerana saya & anak2 tinggal di johor beliau di KL.beliau hanya pulang sebulan sekali itu pn sabtu & aha saja.apakah anak yg lahir itu sah kerana mereka berkahwin secara sendiket yang saya tidak pasti samada juru nikahnya bertauliah.sehingga sekarang pn mereka masih belum ada surat nikah lagi.apakah perkahwinan mereka sah.

Jawapan

Jika perkahwinan itu menggunakan wali ayah perempuan dan cukup syarat yang lain adalah sah. Jika bukan ayah perempuan yang menjadi wali maka di sisi timbul masaalah. Banyak faktor samaada sah atau tidak tetapi kebanyakan kesilapan berlaku pada wali. Walau bagaimana pun jika tiada sijil nikah kebarangkalian nikahnya itu tidak sah adalah tinggi. Puan boleh buat aduan ke bahagian penguatkuasa KL untuk membuat serbuan dan dapat mengesahkannya.

No comments:

Post a Comment