Wednesday, July 25, 2012

Membaca Doa Untuk Hentikan Darah Haid Untuk Tujuan Berpuasa Dan Menunaikan Ibadah.

Soalan

saya mendapat tahu surah al-baqarah ayat 127 boleh menghentikan darah.bolehkah saya amalkan surah dari ayat tersebut untuk hentikan haid saya pada bulan ramadhan ini untuk berpuasa penuh dan dapat menunaikan ibadah sepenuhnya??bolehkah saya berbuat demikian mengikut islam.

Jawapan

Waalaikumussalam,
Untuk amalkan ayat 127 daripada surah al-Baqarah itu, panel nasihatkan agar anda tidak mengamalkannya.Ini kerana maksud haid itu ialah merupakan darah kotor.Sifat haid ini  sentiasa keluar mengikut pusingan/kitaran seseorang perempuan yang normal pada setiap bulan.Sekiranya ia kekal disimpan dalam saluran peranakan wanita ia akan membawa kepada kemudaratan.Justeru biarkan ia keluar sebagaimana yang telah diatur oleh Allah SWT.Andaikata anda ubah sistem yang telah Allah aturkan  ini (kitaran haid) menyebabkan ia menjadi tidak tentu dan akhirnya gagal berfungsi sepenuhnya? Adakah anda mahu jika sistem kitaran haid anda jadi tidak menentu?.
Sebenarnya  kitaran dan tempoh haid  yang paling singkat bagi wanita normal  hanyalah  1 hari 1 malam (24 jam).Manakala yang lumrah wanita di Malaysia dalam lingkungan 7 hari tujuh malam.Dalam tempoh tersebut Allah beri cuti solat kepada wanita,takkan kita selaku umat Nabi Muhammad saw hendak menolaknya.takdir yang telah Allah aturkan. Semua itu mempunyai kebaikan dari segi  hikmat yang tersirat daripada yang tersurat.
Jadi panel nasihatkan agar anda kena akur dengan ketentuan sistem yang telah Allah  programkan kepada semua orang termasuk anda sendiri.Wallahu a'lam..

No comments:

Post a Comment