Thursday, July 12, 2012

Hukum Memakan Harta Anak Yatim


Soalan

Assalamualaikum w.b.t. Semasa ibu mertua saya masih hidup beliau dan anaknya yang lain telah bersetuju untuk menyerahkan tanah felda itu kepada suami saya dan telah pun selesai membuat urusan pindah milik di pejabat tanah. Apabila suami saya & ibunya meninggal dunia, saya sebagai pemegang amanah untuk anak2 mendapati mereka telah ke pej .felda dan membuat agihan hasil pendapatan felda dibagi sama rata setiap bulan. Persoalannya adakah salah mereka ambil hasil harta tsbt. tanpa persetujuan

Jawapan

Sepanjang pengentahuan saya, suami puan hanyalah sebagai pentadbir sahaja bukan sebagai pemilik. Puan perlu rujuk ke pejabat Felda untuk kepastian. dan tentang isu pembahagian sama rata. Jika mengambil harta secara tak benar adalah jelas haram.


No comments:

Post a Comment